De vraag
Ik ben 13 jaar en depressief
Ik ben 13 jaar en ik ben depressief. Ik snijd mezelf ook. Het is best raar, want ik word niet gepest ofzo. Ik voel mezelf gewoon heel alleen en waardeloos. Ik doe er alles aan om af te vallen want ik vind mezelf echt vreselijk dik. Ik voel me heel verdrietig en leeg. Heeft u tips hoe ik sterker kan worden?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Jezelf snijden en uithongeren omdat je je leeg en verdrietig voelt – dat is niet niks, zeg. Het is heel goed dat je de moed had om mij te mailen. Als nog meer mensen hiervan weten, zul je je minder eenzaam en zwak voelen. Begin dus met je probleem te bespreken met je ouders en een goede vriendin, ook al vind je dat misschien moeilijk. Zoek ook professionele hulp samen met je ouders – dat kan via de huisarts of bij een centrum voor jeugd en gezin: www.cjg.nl.
Je schrijft dat je sterker wilt worden. Het is knap dat je weet wat je nodig hebt. Ik noem wat websites waar je direct naartoe kunt. Proud2Bme.nl geeft goeie tips om jezelf te accepteren en je sterker te voelen, en je kunt er chatten. Ook op Mindmasters.nl kun je anoniem chatten en e-mailen met een coach. Gripopjedip.nl is bedoeld voor depressieve jongeren die wat ouder zijn dan jij, maar de informatie is erg goed. Dan nog iets: vergeet niet dat gezond eten helpt om je sterk en fit te voelen. Het is goed dat je je problemen wilt aanpakken.