De vraag
‘Mijn moeder houdt van mijn agressieve vader’
Mijn vader is een dominante, agressieve man die mijn moeders hele leven bepaalt. Hij vloekt en denigreert en heeft veel macht over haar. Mijn zus en ik weten niet wat we moeten doen aan de situatie. Hoe kan ik mijn moeder concreet helpen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Wat er precies gebeurt tussen ouders die ook partners zijn, kun je zelfs als kind nooit helemaal weten. Ondanks alle ongelukkigheid lijken jullie ouders toch een potje en dekseltje.
Om jezelf en je ouders recht te doen, is het voor jullie belangrijk je tot beiden te verhouden. Nu lijkt het drie tegen één. Een scheve verhouding in het gezin.
Je zus en jij zien de nood van jullie moeder, maar zien jullie ook de nood van jullie vader? Misschien zit er pijn, een trauma of verdriet verborgen onder het jasje van agressie. Mogelijk had hij dat al als kind of jongere en kan hij er geen kant mee op – behalve die van het afreageren. Zou jullie moeder daar iets van weten waardoor ze dat verdraagt?
Zet je gevoelens van onmacht concreet om in daden van zorg, aandacht en liefde. Blijf er zijn voor jullie moeder maar wees niet tégen jullie vader. Ga ook hém aandacht geven. Begin met kleine dingen, iets wat hij lekker vindt, neem hem mee naar het strand of juist de stad. Zoek naar wat hem interesseert. Wees zorgzaam en hartelijk. Maak dat hij ervan gaat genieten als zijn dochters op bezoek komen. Dat zal jullie alle vier goed doen.