De vraag
Spanningen tussen mijn vriend en puberdochter
Hallo Emmeliek,
Ik heb een puber van 12 jaar en zij kan niet goed overweg met mijn vriend, die ik 4 jaar geleden heb ontmoet. Ik heb regelmatig woordenwisselingen met hem, omdat ik de manier van zijn beredenering en reageren naar mijn dochter niet accepteer (hij is dominanter dan ik). Wij praten er gelukkig regelmatig over, maar onze waarden en normen komen niet altijd overeen.
Ik vind het niet fijn om die spanning iedere keer te moeten voelen/ervaren wanneer wij met zijn allen samen zijn. Ook reageert mijn dochter jaloers naar haar jongere zus (10).  Wat kan ik doen?
Groeten van een radeloze moeder/partner

Het advies
Beste moeder van een puber van 12 jaar,
Je hebt het zo te horen erg zwaar met het feit dat je puberende dochter niet goed overweg kan met je vriend en je relatie daardoor regelmatig verstoord wordt door de woordenwisselingen die je met hem daarover hebt. Zeker omdat je aangeeft dat je vriend al 4 jaar geleden ontmoet hebt.
Dat jij en je vriend verschillende ideeën hebben over de opvoeding is niet verwonderlijk. Je neemt nu eenmaal je herinneringen aan je eigen opvoeding mee, je achtergrond verschilt wellicht en ook qua karakter blijkt in jullie situatie de één dominanter te zijn dan de ander. Het feit dat jullie er regelmatig woorden over hebben, laat wel zien dat het jullie het graag anders zouden willen.
Maak ieder voor zich een top 5 lijstje van de belangrijkste uitgangspunten / normen en waarden wat betreft de omgang met de kinderen (en met name met je puberende dochter). Zorg er vervolgens voor dat jullie samen tot één top 5 lijstje komen, waar jullie beiden achterstaan. Bespreek vervolgens met je dochters het top 5 lijstje. Neem hun input serieus en stel eventueel het lijstje iets bij, daarmee vergroot je hun betrokkenheid en de kans dat zij ook echt hun best willen doen dat het thuis gezelliger wordt.
Het accepteren van een nieuwe partner kost vaak veel meer tijd, dan je zelf zou verwachten. Daarbij kunnen twaalfjarigen nogal bot uit de hoek komen. Trek daarom ook eens tijd uit om af en toe leuke dingen met je dochter alleen te doen. Toon interesse in de onderwerpen uit haar leefwereld. Hierbij denk ik aan winkelen, een film kijken, hyves, een hobby enz. Wellicht zijn het onderwerpen die jou zelf niet zo aanspreken, maar door aan te sluiten bij haar interesse kom je aan de weet wat haar bezig houdt.
Overleg hoeveel tijd jullie hebben en stem daar het plan op af. Laat haar voelen wat haar zo de moeite waard maakt, want ieder kind wil zich graag gezien en gehoord voelen door zijn moeder! Het interesse tonen in elkaars wereld kan ook net het opstapje zijn voor je vriend om beter met je dochter overweg te kunnen. In een wat later stadium staan ze er dan wel misschien voor open om ook samen eens iets leuks te gaan doen.
Ik hoop dat je met dit antwoord verder kan. Mocht je toch nog vragen hebben of een afspraak willen zodat een psycholoog of een pedagoog jullie erbij kan begeleiden, neem dan contact op. Wij helpen je graag verder met een telefonisch of persoonlijk consult. De Opvoeddesk is bereikbaar op tel: 035-6957020.
Met vriendelijke groet,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.