De vraag
Ik wil niet mijn vrouw met andere mannen flirt
Beste Pieternel,
Ik (man) herken bij mijzelf symptomen van reactieve jaloezie, zoals door u omschreven in het artikel van november 2003. Ik ben echter niet bang dat mijn partner (vr) vreemdgaat. Met name op feestjes gaat het mis. Ik kan er niet tegen als zij leuk staat te doen met figuren die ik niet zo aardig vind. Ik voel me dan leeg en eenzaam worden. Waarom doet ze wel leuk met hen en niet met mij? Als het te gek wordt (de onveilige man doet heel amicaal met mijn partner, arm om de schouder en heen en weer gaan), dan blokkeer ik. Wil dan weg.
Is dit ook een vorm van jaloezie? Heeft u handvaten om hier beter mee te kunnen omgaan?
Tol

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Tol,
Of je reactie jaloezie is of niet, of misschien afgunst, hangt er een beetje van af. Vind je bijvoorbeeld dat amicale gedoe (die arm om haar schouder) niet kunnen binnen een relatie? Heb je het gevoel dat die andere man probeert je vriendin in te palmen? Of heb je het gevoel dat je vriendin iets te aardig of flirterig is naar die man? Zo ja, dan lijkt het erop dat je toch een bepaalde bedreiging ervaart voor je relatie en je jaloers bent.
Het kan ook iets anders zijn. Je denkt: waarom doet ze wel leuk tegen hem en niet met mij? Die opmerking heeft meer betrekking op de emotie afgunst: je benijdt de aandacht die ze aan anderen geeft, en zou die ook graag van haar willen hebben.
Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Gaat het om jaloezie, spreek dan op een niet-verwijtende manier uit naar je vriendin dat je moeite hebt met haar gedrag. Sommige mensen, waaronder wellicht je vriendin, lokken onbedoeld jaloezie uit bij hun partner, bijvoorbeeld omdat ze van nature flirterig of aanrakerig zijn. Door daar mee op te houden waar hun partner bij is, voorkomen ze gegriefdheid bij hun partner, terwijl het voor hen waarschijnlijk een klein offer betreft.
Denk je dat het offer dat ze ervoor moet maken niet te groot is, dan zou je haar kunnen vragen zich anders te gedragen, althans waar jij bij bent. Misschien wil ze dat niet, bijvoorbeeld omdat ze het wel heel belangrijk vindt om zich te kunnen laten gaan op een feestje. In dat geval is het offer voor haar te groot. Accepteer dat dan.
Ga dan eens bij jezelf na onder welke omstandigheden jij je niet langer zo eenzaam zou voelen. Stel dat je vriendin amicaal is met een ander, wanneer zou jij je daaronder niet eenzaam voelen? Als jij ook meer aandacht van haar krijgt? Zo ja, bespreek dit dan met haar. In dat geval is het niet zozeer haar amicale gedrag naar andere mannen dat jou dwarszit, maar het gebrek aan aandacht dat je ervaart binnen jullie relatie. In dat geval is het raadzaam om daaraan te werken.
Bespreek hoe je meer tijd en aandacht aan elkaar kunt geven. Blijf wel kritisch. Helemaal weggaan zal het eenzame gevoel misschien nooit. Het kan namelijk een gevoel zijn dat stamt uit je jeugd en dat je projecteert op deze situatie. Blijf jezelf daarom steeds afvragen: is het redelijk wat ik van mijn vriendin verlang?
Sterkte!
Pieternel Dijkstra
• Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef het boek Jaloezie. Omgaan met jaloerse gevoelens, waarin ze vertelt over verschillende soorten jaloezie – die overigens echt niet allemaal even slecht zijn. Aan de hand van cases uit de praktijk legt Dijkstra uit hoe je beter om kunt gaan met vervelende jaloerse gevoelens van jezelf en anderen. In 2001 promoveerde Pieternel Dijkstra op onderzoek naar jaloezie binnen partnerrelaties. In november 2003 beantwoordde ze vragen van plusabonnees over het omgaan met jaloerse gevoelens.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstra www.pieterneldijkstra.nl