De vraag
Waarom kan ik niet met mannen omgaan?
Beste Jolet
Ik ben een jonge vrouw van 27 en ben lesbisch geaard. Ik doe graag mannenwerk, en werk onder andere in de bouw. Helaas kan ik heel moeilijk met mannen opschieten. Er is bijna nooit een klik met mannelijke collega’s en ik verlies telkens mijn zelfvertrouwen in hun bijzijn. Ik ben op school door jongens gepest – kan dit de oorzaak zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dat pesten kan best de oorzaak zijn, maar ik denk dat er ook iets anders speelt: heteromannen reageren niet altijd even ontspannen op een vrouw als collega. Als u in het mannenwerk wilt blijven, zult u moeten leren om uw zelfvertrouwen te bewaren in hun nabijheid. Probeer met enkele mannen – op of buiten het werk – wat vriendschappelijker om te gaan. Ze zijn vast niet allemaal even intimiderend voor u. Het zal u goed doen de verschillen te herkennen. Het zal ook helpen om uw deskundigheid te vergroten, zodat u een vak hebt dat u zelfvertrouwen geeft. De ene werkplek is de andere niet; zoek naar een werkomgeving waar u zich thuis kunt voelen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.
Dit vind je misschien ook interessant
Artikel
Bestaat er nog privacy?
In Nederland houdt de Registratie-kamer, een zelfstandig instituut binnen het Ministerie van Justiti...
Lees verder
Artikel
Bestaat er nog privacy?
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Natuurlijk draaien kerst en Sinterklaas niet alleen maar om cadeaus, maar de feestdagen zijn wel het...
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Lees verder
Column
Hoofdredacteur Sterre van Leer: Gewoon bijzonder
Herken je dit: dat je soms volschiet om dingen die een ander niet eens ziet – van zielige honden t...
Lees verder
Column
Hoofdredacteur Sterre van Leer: Gewoon bijzonder
Lees verder
Blog
Zo kun je omgaan met een narcist op het werk
Werk je voor of samen met een manipulatief persoon? Laat je je zelfvertrouwen door hem of haar onder...
Lees verder
Advies
Ik durf een ander niet te confronteren met zijn gedrag
Lees verder
Artikel
Werk je te hard? Waak voor een werkverslaving
Alsmaar doorbuffelen: niet omdat je zoveel plezier in je baan hebt, maar omdat je van jezelf veel en...
Lees verder
Advies
Mijn collega speelt de baas
Lees verder
Test
Hoe bevlogen ben je met je werk?
Werkplezier is één ding. Bevlogenheid gaat een stap verder. Sta je doordeweeks fluitend op? Ga je ...
Lees verder
Test
Werk je harder dan gezond voor je is?
Werk je harder dan gezond voor je is? Niks mis met hard werken, maar als je niets anders kúnt, is e...
Lees verder