De vraag
Mijn hoofd ‘dreunt’ zodra ik in slaap val
Beste heer van de Laar,
Vorig jaar overviel mij vanuit een relatief rustige periode een toestand waarbij ik last had van een dolgedraaide hersenpan met piepende oren en wriemelende ogen, en voortdurende lichtflitsen.
Daarnaast kon ik met geen mogelijkheid meer een slaapniveau bereiken. Als ik wegzakte, volgde er een soort van dreun door mijn hoofd. Ik slaap nu wel iets beter, maar nog steeds heb ik last van deze – inmiddels wat afgezwakte – ‘dreun’.
Hoe is dat te verklaren? En is daar vanaf te komen?
Vriendelijke groet,
Rinske

Het advies
Beste Rinske,
Er zou sprake kunnen zijn van een ‘exploding head syndrome’ dat bestaat uit het kort na het inslapen plotseling ontwaken door een hard geluid dat al dan niet gepaard gaat met lichtflitsen. Dit kan toenemen als er overdag spanningen zijn.
Het is over het algemeen een goedaardig fenomeen dat vaak voor het eerst optreedt na het 50ste levensjaar. Als dit het geval is, dan is er helaas geen behandeling voorhanden. Als je toch twijfelt over of het dit is, of wat meer geruststelling zoekt, zou je een verwijzing naar een slaapcentrum kunnen overwegen.
Vriendelijke groet,
Merijn van de Laar