De vraag
Ik word overspoeld door mijn emoties
Beste Carien,
Mijn probleem is dat ik op mijn leeftijd (57) nog steeds overspoeld word door intense emoties. Ik ben enorm fel en heb die emoties niet in de hand. Dit geeft me een gevoel van onmacht en van schaamte. Ik ben een schorpioen, maar dat is geen excuus. Momenteel zit ik in een zwaar rouwproces na een verbroken relatie. Tijdens deze relatie zijn al die heftige emoties naar boven gekomen en er bleek veel (oude) woede in me te zitten.
Hoe ga ik met die heftige emoties om?
mvrgr
Yvonne

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste Yvonne,
Emoties kunnen veel teweeg brengen, zoals je hebt gemerkt. Je kunt je emoties meer sturen door invloed uit te oefenen op je hartritme. Want je emotionele staat weerspiegelt zich in hoe je hart beweegt. Als het hartritme geregeld is, coherent noemen we dat, kun je beter met gevoelens omgaan en helderder denken.
Train jezelf in het beïnvloeden van je hartritme via de volgende oefening. Focus op je hart door je handen over elkaar op je hart te leggen en adem een paar keer in en uit. Probeer als het ware te ademen via je hart. Roep een positief gevoel op en verbindt dat met je hart. Denk aan iets moois wat je hebt gezien, iets leuks dat je hebt gehoord, een leuk gesprek met iemand die je na staat. De volgende stap is wanneer je een negatief gevoel hebt dit te vervangen door het positieve gevoel.
Vriendelijke groet,
Carien Karsten
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op
www.carienkarsten.nl