De vraag
Ik sla door in het uiten van mijn emoties
Dag Fred,
Bedankt voor de cursus! Ik heb er zeker meer inzicht en zelfvertrouwen door gekregen. Er is 1 aspect waar ik nog onzeker over ben. Ik voel me soms bang, boos, verdrietig, teleurgesteld of gekwetst en wil dat kunnen uiten maar ik sla daar dan in door en reageer zo emotioneel dat mensen schrikken en terugdeinzen en mij adviseren los te laten en rustig te blijven.
Jarenlang heeft mijn interne criticus dat ook gezegd en nu zoek ik een soort balans tussen mijn verstand en gevoel, want ik wil contact blijven maken met anderen. Heb jij een tip hoe ik kan oefenen om die balans te krijgen?
Met vriendelijke groet, een cursist

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Ik begrijp uit je vraag dat je je negatieve emoties zodanig uit dat je omgeving ervan schrikt. Ook je interne criticus heeft altijd gezegd je emoties te beteugelen. Het doorslaan in het intensief uiten heeft hiermee te maken. Je hebt de gewoonte ontwikkeld je negatieve emoties ‘vast’ te houden omdat je rustig ‘moet’ blijven. Met andere woorden: jouw negatieve emoties zijn taboe. Dat zorgt voor een stuwing en opbouw van interne druk. Emoties moeten stromen wil je er doorheen kunnen komen. Ik adviseer je te oefenen met de volgende stappen wanneer je weer geconfronteerd wordt met een negatieve emotie:
Herken de emotie: welke emotie is getriggerd? Benoem die voor jezelf.
Erken de emotie: Waarom is de emotie terecht? Waarom mag jij die voelen? Wat is de aanleiding?
Hanteer de emotie: de emotie bestaat uit gevoel, gedachten en gedrag, schrijf deze op en beoordeel je gedachten in de emotie. Met andere woorden herken de denkfouten in je gedachte en herformuleer je gedachte. In jou geval denk ik dat je je eisen aan de emotionele reactie moet herformuleren (ik mag dit niet voelen, ik ben … wanneer ik dit voel)
Deel de emotie: Na dit voorbereidende werk ben je klaar om je emotie te delen met iemand die daar ruimte voor heeft. Vertel de aanleiding en hoe je dat doet voelen. Vertel ook waar je bang voor bent dat er zou kunnen gebeuren. Probeer de reactie van de ander te zien als oprechte steun (in plaats van een reactie die zegt dat je niet mag voelen). Veel succes!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.