De vraag

Ik wil leren om dieper en korter te slapen

Ik heb eigenlijk altijd wel problemen gehad met inslapen. Het komt nooit voor dat ik meteen slaap als ik mijn kussen raak, meestal blijf ik nog wel een uurtje woelen. Bovendien slaap ik heel erg licht. Ik droom veel, word snel en vaak (half) wakker, heb dan weer moeite met inslapen. Ik heb al geen wekker meer naast me, dus ik kan me gelukkig niet meer aan storen aan hoe laat het alweer is. Van (te hard) snurken heb ik geen last en koffie drink ik niet.

’s Ochtends ben ik steevast nog moe en wil ik het liefst tot 10:00 uur in bed blijven liggen. Nu ga ik vaak te laat naar bed (na twaalven), maar ook als ik een periode heel braaf op tijd naar bed ga (tegen 23:00 uur, ik moet er om 7:00 / 7:30 uur weer uit), merk ik ’s ochtends geen verschil. Ik ben overdag niet echt energiek en mis dat wel.

Ik vraag me af of ik ooit zou kunnen leren om, net als in dat artikel, heel diep en wat korter te kunnen slapen, in plaats van zo licht en liefst heel lang. Ik hoop dat ik dan wat meer energie krijg.

Heeft u een tip?

 

Het advies

Cees Lijzenga

Slaap

Het is erg belangrijk om regelmaat in je slaappatroon te brengen, dus iedere keer op dezelfde tijd naar bed, en ook elke keer om dezelfde tijd opstaan (ook in het weekeinde!). Als het inslapen niet wil lukken, blijf dan niet in bed woelen, maar sta na een half uur op en ga even wat ontspannends lezen. Geen ingewikkelde dingen doen als computeren of werken, en ga dan na een kwartiertje weer naar bed. Drink voor het slapen gaan een beker warme melk (dat kan echt helpen).

Ook als je ’s nachts lang wakker ligt, kun je beter even uit bed gaan en wat anders gaan doen.

Als deze tips niet werken kijk dan eens op www.somnio.nl.
Succes!

 

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik droom in slow motion

Lees verder
Branded content

6 onmisbare tips voor een gezond lang leven

Goed eten en genoeg bewegen, iedereen weet dat je daarmee gezond oud kan worden. Maar welke stappen ...

Lees verder
Artikel

Het nut van een dut

Een middagdutje van 30 tot 60 minuten kan wonderen doen – ook voor oudere kinderen.

Lees verder
Artikel

Tussen slapen en ontwaken

Lees verder
Artikel

Wat kinderdromen je vertellen

Lees verder
Advies

In mijn dromen erger ik me aan anderen

Lees verder
Artikel

Vroeg naar bed, slim weer op

Lees verder
Artikel

Geluk geeft nare dromen

Lees verder
Advies

Dromen over spinnen

Lees verder