De vraag
Ik wil leren om dieper en korter te slapen
Ik heb altijd problemen met inslapen; meestal ben ik wel een uur aan het woelen. Bovendien slaap ik erg licht. Ik droom veel, word snel en vaak (half) wakker en heb dan weer moeite met inslapen. ’s Ochtends ben ik steevast nog moe en wil ik het liefst blijven liggen. Kan ik leren om dieper en korter te slapen?

Het advies
Expert
Eus van Someren
Slaap
Vervelend om zo moeilijk in slaap te vallen, onrustig te slapen en overdag niet fit te zijn. Er zijn nogal wat mensen die hier last van hebben, naar schatting een op de tien.
We begrijpen nog niet precies wat de oorzaak is. Hersenonderzoek waaraan ik meewerk, doet vermoeden dat er iets niet goed gaat met het over de nacht heen opruimen van stress, angsten en zorgen. Daardoor loopt de spanning steeds meer op.
Helaas worden er nogal wat behandelingen aangeboden waarvan niet duidelijk is of ze werken. Van één behandeling weten we inmiddels wel dat die de problemen bij velen wat kan verlichten: cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGTI), een behandeling van een week of zes.
Tijdens de bijeenkomsten met een behandelaar (kan ook online) komt een heel scala aan leefregels, gedrag en denken aan bod die je kunt uitproberen om dieper en korter te slapen. Denk aan dingen als niet te lang in bed blijven liggen en altijd op dezelfde tijd opstaan.
Een goede behandelaar vind je op insomnie.nl/behandelaars of via slaapmakend.nl. Heb je een andere behandelaar gevonden, check dan altijd of hij of zij echt CGTI geeft.
Wie wil meewerken aan wetenschappelijk onderzoek naar slaapklachten, kan zich aanmelden via slaapregister.nl.