De vraag
Ik droomde dat ik in een moeras vastzat
Hi Ada,
Ik heb laatst gedroomd dat ik in een moeras stond, omringd werd door slangen en geen kant uit kon. Wat zou dat kunnen zijn? Ik droom nooit zo eng.
Groeten van Bosje

Het advies
Hallo Bosje,
Gelukkig dat je niet vaker van dit soort dromen hebt.
Waarschijnlijk was er laatst toen je de droom had, iets in je situatie dat je niet lekker zat.
In je droom verlies je vaste grond onder voeten in dat moeras, je hebt geen houvast en kan geen kant uit. Je voelde toen misschien (een beetje) dat je vast zat en geen kant uitkon.
Dat gevoel was misschien ook wel bedreigend voor je, gezien de slangen in je droom, die zowel gevaarlijk, als ook glibberig en ongrijpbaar zijn.
Het is wellicht goed om te weten dat dromen enigszins uitvergroten: wat overdag niet zo aan de orde komt, komt ’s nachts vaak sterker naar voren. Dus de gevoelens van machteloosheid die je toen overdag had, werden in je droom waarschijnlijk uitvergroot.
Met hartelijke groet
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl