De vraag
In mijn dromen erger ik me aan anderen
Beste Ada,
De laatste tijd heb ik vaak dromen waarin mensen (kennissen of niet) mij enorm irriteren of vervelen. Het rare is dat ik dat op een zeer opvallende manier laat blijken. Ik trek grimassen, maak opmerkingen of doe een wurggebaar bijvoorbeeld, maar niemand merkt dit.
Ze horen me wel wanneer ik normaal tegen hun spreek. Maar de negatieve gebaren zien ze niet of worden genegeerd of zo. Wat kan dit betekenen?
Mvg Gennie

Het advies
Hallo Gennie,
Wat mij opvalt in je droom is je machteloosheid: je doet echt je best, maar niemand merkt het op. Het zou kunnen dat je dit droomt nadat je je overdag geërgerd of verveeld hebt, maar dat niet hebt laten blijken. Dromen overdrijven soms wat, dus ’s nachts wordt dat ’enorm irriteren en vervelen’.
Waarschijnlijk zou je graag je irritatie meer willen laten blijken, maar in je droom heeft dat geen effect. Je onbewuste saboteert als het ware je pogingen je irritatie te uiten, omdat je het eigenlijk te moeilijk, te ongewoon of te bedreigend vindt dat te doen. Misschien heb je ook het idee dat het weinig zin heeft je ergernis te uiten.
Wanneer je weer zo’n droom hebt gehad, ga dan eens na of je je de dag ervoor hebt verveeld of geërgerd. Misschien kun je in zulke situaties eens proberen je wat meer te uiten.
Succes.
Met hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl