De vraag
Ik heb een negatief zelfbeeld
Hallo Carien,
Ik ben een vrouw van 33 jaar. De laatste vijf jaar heb ik door hard werken mijn leven heel mooi op orde gekregen. De relatie met mijn ouders, mijn dochter en vader van mijn dochter is goed. En ik heb een man ontmoet waarmee ik liefdevol samenwoon. Dit proces heeft mijn zelfbeeld en zelfvertrouwen enigszins verbeterd.
Ik wil mijn zelfbeeld verder verbeteren zodat ik trots en blij word met mijzelf; rationeel ben ik dat wel, maar het voelt niet zo. Mogelijke oorzaken voor mijn negatieve zelfbeeld zijn een opvoeding door angstige en onzekere ouders en een respectloze beëindiging van een lange relatie door de toentertijd grootste liefde in mijn leven; hierdoor blijf ik erg in het verleden hangen. Welke therapie kan je mij aanbevelen?
Groeten van J.

Het advies
Carien Karsten
Psychotherapeut
Beste J.,
De manier waarop je grootste liefde de relatie heeft beëindigd zit je kennelijk nog steeds dwars. Omdat hij dit naar jouw gevoel respectloos heeft gedaan, voel je je misbruikt of niets waard. Rationeel weet je dat dit gevoel over jezelf niet klopt, maar, precies zoals je zegt, toch voelt het zo. Stel nu dat iemand (een ouder of boer, zus) een steen gooit naar een kind en het kind zich vervolgens slecht voelt, omdat die ander dat hem heeft gedaan. Zou je dat terecht vinden? Waarschijnlijk niet, je zou het kind willen troosten. Maar vaak blijven kinderen loyaal aan ouders die hen slecht behandelen. Dit heeft te maken met afhankelijkheid. Ook jij blijft loyaal aan je ex door jezelf slecht te vinden. Je richt je boosheid tegen jezelf in plaats van naar je ex.
Verschillende soorten therapieën kunnen helpen: cognitieve gedragstherapie, EMDR en een autonomiegroep voor vrouwen.
Sterkte en groet,
Carien
• Psychotherapeut Carien Karsten geeft structureel antistressadvies. Meer over Carien Karsten op www.carienkarsten.nl