De vraag
Ik ben een emotie-eter
Ondertussen is het mij bekend dat ik een emotie-eter ben. Ik vind het erg moeilijk om hier verandering in aan te brengen. Ik eet graag met name zoete dingen als koekjes, taart, chocolade.
Nu ik 54 jaar ben en diabetes in mijn familie voorkomt baart mij dit zorgen. Sinds kort ben ik bij een diëtiste die mij vooral verteld wat ik natuurlijk zelf ook wel weet, namelijk alles over gezonde voeding. Toch heb ik het idee dat de achter-, of eronderliggende problematiek geen aandacht krijgt.
Heb jij misschien een tip voor mij? Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor je antwoorden.

Het advies
Het is lastig om gewoontes te veranderen, maar niet onmogelijk. In tijden van stress is men geneigd terug te vallen op de oude vertrouwde gewoontes die stress lijken te verminderen, en bij jou is dat blijkbaar zoet voedsel eten. Zorg dat je voldoende andere manieren hebt om met stress om te gaan (iemand bellen als je ergens mee zit, lichamelijke beweging, actief oplossingen zoeken) en dat de stress niet te hoog op kan lopen (voldoende weerstand door voldoende slaap, ontspanning en gezond eten).
Een dietiste gaat inderdaad alleen in op wat gezonde voeding is en hoe je dat in je dagelijkse eetpatroon in kun voeren. Achterliggende of onderliggende problematiek hoeft niet altijd opgelost te worden om gedrag te veranderen, maar als je dat wel zou willen of als dat wel nodig blijkt te zijn (omdat je je gedrag niet goed te veranderen blijkt te zijn) kun je hiervoor bij een psycholoog terecht.