De vraag
Hoe word ik weer mezelf?
Beste Jolet,
Hoe word ik weer een zorgeloos iemand die wel ziet wat er op haar pad komt, iemand die niet haar oordeel klaar heeft? Ik ben 19 jaar en ik zit enorm met mezelf in de knoop. Ik reageer raar, heb verwachtingen van mensen waardoor ze me teleurstellen en word dan boos. Ik denk dingen die ik niet wil denken en loop altijd met een enorm schuldgevoel rond. Een psycholoog heeft mijn depressie verholpen, maar deze klachten zijn gebleven. Anderen hebben er last van, mijn relatie lijdt eronder en ik heb er zelf ook veel last van. Ik wil weer aardig zijn.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U bent uw evenwicht kwijtgeraakt en u hebt het nog niet hervonden. Blijft u daar vooral aan werken met de psycholoog. Zo’n therapie kan met zich meebrengen dat u zich extra bewust wordt van alles wat u doet, voelt en denkt. Zelfkennis en het bijsturen van verwachtingen en illusies vormen immers de kern van elke therapie. Uiteindelijk zult u daardoor makkelijker kunnen leven. Maar op korte termijn kan die overbewuste zelfreflectie een gevoel geven van ‘niet uzelf te zijn’. U maakt immers een verandering door. Geloof me: na een tijdje zult u gewend zijn aan uw nieuwe zelf. Nog iets: u schrijft dat u weer ‘aardig’ wilt worden. Is het niet beter om ‘uw volwassen zelf’ te worden? U hoeft niet per se aardig te zijn; zo’n hoge eis zal u misschien ongelukkig maken.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp