De vraag
Hoe trek ik me minder aan van het schoonheidsideaal?
Beste Tatjana,
Ik ben nu op de tweede dag van de cursus Denk je slank en zie voor de tweede keer een plaatje van ‘de ideale vrouw’ verschijnen. Waarom doet u dit? Het remt me af want ik denk nog niet slank.
Graag uw uitleg.
Groet,
Monique van Klinken

Het advies
Beste Monique,
Het plaatje van ‘de ideale vrouw’ sluit aan bij het thema van hoofdstuk 2 in het boek Afvallen op maat: de tirannie van het vrouwelijke schoonheidsideaal. Onderschat niet hoe de media je manipuleren met onrealistische beelden van ‘de ideale vrouw’.
In het filmpje bij de eerste oefening willen we je mediawijsheid vergroten door te laten zien wat er allemaal bij komt kijken om van een gewone vrouw een ‘perfect’ covermodel te maken.
Bestaat zo’n ‘perfect’ covermodel wel in het echt? En vervolgens: waar wil je zelf heen?
Heel veel mensen, zo weten wij, beginnen de Denk je Slank-training met een bepaald streefgewicht in hun achterhoofd. Er moeten zo veel kilo’s van af. Waar wij graag naartoe willen is dat je gaat werken aan het opbouwen van een streefgevoel. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vooral het werken aan een positief zelfbeeld en meer positieve emoties in je leven tot een gezonder gewicht kunnen leiden.
Dus: het doel van de eerste opdracht is dat je meer kennis en inzicht krijgt in je gedachten en gevoelens over jezelf en de betekenis daarvan voor je dagelijks functioneren. Wat gaat er bijvoorbeeld door je heen als je in bikini voor de spiegel staat? Vind je jezelf afstotelijk, ga je vervolgens spiegels mijden en ga je steeds minder aandacht aan je uiterlijk besteden? Of zeg je tegen jezelf: ik mag er zijn en je gaat rechtop en met stralende blik door het leven?
Tatjana van Strien