De vraag
Opmerkingen van anderen
Hoe komt het ik zo gevoelig ben voor de opmerkingen van anderen? Daar heb ik echt last van en ik ben erdoor op mijn hoede.

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Hier is in zijn algemeenheid niet zomaar een antwoord op te geven. Gevoeligheid voor kritiek kan ontstaan zijn doordat men als kind niet voldoende in zijn eigenheid erkend en gewaardeerd is. Een minder sensitief iemand kan zich hier misschien wat beter voor afsluiten, maar kan er toch ook veel last van hebben. Als de afwijzing ernstig is geweest, kan het een lange weg zijn, jezelf te gaan erkennen en waarderen, zodat je niet meer van de waardering van anderen afhankelijk bent. Vaak is de criticus in jezelf nog erger dan de kritiek die van anderen komt. Sommige mensen ondermijnen zichzelf voortdurend met zelfkritiek. Wat je in ieder geval kunt doen, is oefenen jezelf iedere dag complimenten te geven voor alles wat er goed is gegaan. Zo train je jezelf in positief denken. Als je aan ernstige vormen van zelfkritiek lijdt, kan het goed zijn hulp in te roepen van een therapeut.