De vraag
Hoe kom ik van mijn perfectionisme af?
Ik heb veel stress doordat ik altijd bang ben dat ik het niet goed genoeg doe. Ik werk ’s avonds vaak over en open thuis mijn laptop nog eens om naar mijn werk te kijken. Ook vraag ik erg vaak feedback aan collega’s. Hoe kan ik accepteren dat ik geen 10 hoef te zijn?

Het advies
Expert
Marjon Bohré
zelfacceptatie
Perfectionisme is het idee dat als je perfect leeft, je kunt voorkomen dat andere mensen (of jijzelf) een oordeel over je hebben.
Om dat oordeel te voorkomen wringen we ons in allerlei bochten: eindeloos checken, overwerken en aan iedereen feedback vragen. Een gedragspatroon dat ons uitgeput en ziek maakt. De stress die dat veroorzaakt, doet je nóg harder werken.
Het goede nieuws is dat perfectionisme is aangeleerd. Dat betekent dat je het ook weer kunt afleren. Allereerst kun je je bewust worden van je ‘ideaalplaatjes’. We vergelijken onszelf vaak met een ideaal beeld van andere mensen, alsof zij alles perfect doen en nooit fouten maken.
Daardoor voelen we ons tekort schieten. Realiseer je dat iedereen soms fouten maakt, feedback kan gebruiken, weleens onzeker is. Dat maakt ons menselijk. En dat geldt ook voor jou.
Oefen om je gedachten over jezelf niet allemaal serieus te nemen. Gedachten zijn niet altijd ‘waar’. Mindfulnesstraining helpt je om dat in te zien. Als je weer eens de gedachte hebt dat je niet goed genoeg bent, oefen dan om die gedachte te zien als een wolk aan de lucht. Hij is er nu, maar hij gaat zo weer voorbij.