De vraag
Ik wil me niet mislukt voelen
Ik weet het, ik leg de lat voor mezelf best hoog: een goede opleiding, mooi huis, goede outfit. Hoewel ik hard mijn best doe, voldoe ik bijna nooit aan mijn eigen eisen. Hoe voel ik me minder mislukt?

Het advies
Frederike Mewe
Zelfvertrouwen
Het klinkt alsof je last hebt van een sterke innerlijke criticus. Dat is die draak op je schouder die vindt dat je niet goed genoeg presteert of niet aardig genoeg bent.
De criticus bedoelt het goed. Hij (of zij) wil je behoeden voor afwijzing. Maar hij doet dat streng en neerbuigend. De criticus ontstaat al jong in je jeugd en echoot vaak de stem van een kritisch persoon in je leven.
Weet dat je deze criticus niet bént. Dit is slechts een deel van jou. Probeer je criticus af en toe te parkeren door hem in een denkbeeldig potje te stoppen of op de gang te zetten. Wees daarbij vriendelijk en zeg in gedachten: ‘Dankjewel, maar ik heb je hulp niet nodig. Ik parkeer je even.’
Daarnaast heb je een innerlijke raadgever. Deze kant heeft het beste met je voor. Deze stem is mild en zijn woorden zijn vriendelijk. Hij spreekt je bemoedigend toe: ‘Dit is iets waar je het moeilijk mee hebt. Wat heb je hard je best gedaan. Je mag trots op jezelf zijn!’ Hij stelt ook vragen als: ‘Wat heb je nu nodig’, en: ‘Hoe kun je voor jezelf zorgen?’
Als je vaker naar je innerlijke raadgever luistert, voel je je meer waard.
Frederike Mewe is expert in de online training Vergroot je zelfvertrouwen.