De vraag
Ik wil het anderen te veel naar de zin maken
Hallo Fred,
Sinds mijn kindertijd heb ik een (te) sterke will to please. Altijd het iedereen naar de zin maken en volledig voorbij gaan aan m’n eigen wensen en behoeften. Ook al ben ik me er nu bewust van, ik merk dat ik weinig zelfvertrouwen heb (ik vertrouw mezelf niet) wanneer ik met andere mensen in contact ben. Bang dat ik over m’n grenzen laat gaan. Is dit te veranderen of zal het een valkuil blijven?
groeten van Anoniem

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Anoniem,
Gelukkig ben je je al bewust van je eigen valkuil: zelfopoffering. Weten wanneer je valkuilgedachten en gevoelens worden opgewekt, helpt om bewust ander gedrag te laten zien in die situaties. Iedere keer wanneer je dat doet help je jezelf steeds verder uit je valkuil. In het algemeen blijft zo’n valkuil jaren actief.
Maar als je steeds weer aan jezelf bewijst dat je je grenzen kunt aangeven en dat dat gerespecteerd wordt (zonder dat je in de steek wordt gelaten), zal je vertrouwen in jezelf en anderen steeds meer toenemen.