De vraag
Waarom ben ik zo snel teleurgesteld in mijn partner?
Een jaar geleden heb ik (man van 35) mijn relatie beëindigd vanwege de ruzies. In mijn nieuwe relatie komen precies dezelfde ruzies terug, en nu begrijp ik dat ze er altijd mee te maken hebben dat ik teleurgesteld ben in mijn vriendin. Hoe kom ik hiervan af?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Je verwacht veel van een partner. Zelfs zoveel dat diegene daar nooit aan kan voldoen. Je voelt dit als teleurstelling in je partner, maar in feite zijn het je eigen verwachtingen die een relatie met jou compliceren.
Veel mensen verwachten van hun geliefde dat deze hun ‘heel’ (ofwel gelukkig) zal maken. Daarover gaat ook de oude mythe die Plato laat vertellen door Aristophanes in het boek Symposium (385 voor Christus).
Aristophanes vertelt hoe mensen ooit twee hoofden, vier armen en vier benen hadden, maar dat ze door oppergod Zeus wegens hoogmoed in tweeën zijn gehakt. Sindsdien zijn we op zoek naar onze wederhelft en als we die vinden zijn we compleet.
Een romantisch verhaal, maar in werkelijkheid zijn we al complete mensen voordat we een relatie aangaan. Je maakt jezelf afhankelijk van je geliefde als je verwacht dat hij of zij jouw leven op orde moet brengen.
Zulke verwachtingen leiden tot teleurstelling, zoals je hebt gemerkt. Hoe ga je dan een relatie aan zonder verwachtingen te koesteren? Dat is simpel om te zeggen, maar moeilijk om te doen: neem verantwoordelijkheid voor jezelf en geniet van de momenten samen. Je geliefde is geen probleemoplosser, maar een compagnon.