De vraag
Ik wil vrienden blijven nu zij geen relatie wil
Mijn partner heeft na anderhalf jaar een eind gemaakt aan onze relatie, omdat die nu niet past in haar leven. Haar kinderen waren ertegen en ze heeft net een nieuwe drukke baan; ze wil rust en geen extra druk of moeilijkheden. Dat begrijp ik goed, maar ik krijg haar niet gemakkelijk uit mijn hart. Hoe effen ik de weg om vrienden te blijven en zo toch een beetje voor haar te kunnen zorgen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Respecteer de beslissing van uw ex door flink afstand te nemen, in elk geval de eerste tijd. Vertel haar vervolgens dat u graag bevriend wilt blijven. Het is belangrijk dat uw intenties heel duidelijk zijn; vraag haar wat zij ervan vindt en hoe zij met u wil omgaan. Misschien vindt ze het fijn als u haar helpt met praktische klussen of juist met ontspannende uitjes.
Verder blijft zelfonderzoek nodig. Is uw vriendschap een verkapte manier om haar weer voor u te winnen of bent u er echt tevreden mee een vriend te zijn?