De vraag
Ik voel me een seksloze zoutzak
Sinds ik (34) failliet gegaan ben met mijn bedrijf, zit ik niet meer lekker in mijn vel. Ik was altijd een zelfstandige vrouw vol ideeën en ambities. Nu voel ik me lamgeslagen en ben door al het stilzitten zes kilo aangekomen. Mijn seksleven lijdt daar erg onder. Mijn vriendin zou graag vaker vrijen, maar ik voel me een soort seksloze zoutzak. Hoe kan ik dit doorbreken?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Als het goed met ons gaat, geloven we graag dat dat komt door onze inspanningen. We starten een bedrijf en hebben succes; logisch dat we dat succes zelf gecreëerd hebben!
Maar als het ons minder gaat, zijn we vaker geneigd dat verband te negeren en zijn we vervolgens verbaasd dat ons gedrag onwenselijke uitkomsten heeft. We gaan meer eten en minder bewegen en balen dat we aankomen, we investeren minder in de seks en voelen ons bezwaard over het verminderde verlangen. (Ik schrijf dit in de wij-vorm omdat het iets algemeens en herkenbaars is.)
Het zal beter met je gaan als de link tussen inzet en consequenties weer serieus neemt. Ga bewegen en je zult je beter voelen. Knutsel iets aan je website, kijk welk werk je wel kunt doen, raak je vriendin aan in bed, laat de koolhydraten even staan.
Dat werkt het beste als je de lat zo laag mogelijk legt. Kleine klusjes, kleine wandelingen, kleine aanrakingen zijn beter dan grote, want haalbaarder. Niet puzzelen en somberen, maar doen. Ongeacht of je zin hebt.