De vraag
Ben ik opeens lesbisch?
Ik (vrouw van 29) ben al weken intens verliefd op een collega. Dat is gecompliceerd, want ik ben getrouwd en heb een kind; bovendien is de collega een vrouw. Mijn huwelijk is redelijk goed, al mis ik wel een beetje spanning. Ik fantaseer veel over mijn collega, maar ze weet er niets van. Ik vind dit heel verwarrend, omdat ik nooit eerder verliefd was op een vrouw. Die gevoelens zijn heerlijk, maar ik snap ze niet. Ben ik opeens lesbisch?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is fijn dat u kunt genieten van deze verliefdheid, ook al komt zij niet zo goed uit. Het lijkt me niet iets om van te schrikken – veel vrouwen die tevreden leven als hetero, worden af en toe verliefd op een vrouw. De vrouwelijke seksualiteit is ‘fluïde’, ze kan verschuiven van hetero naar bi en weer terug. Deze verliefdheid betekent niet dat u eigenlijk lesbisch bent.
Mogelijk heeft het ouderschap zoveel gevraagd van u en uw man dat er te weinig aandacht voor elkaar was. Wilt u uw huwelijk een nieuwe impuls geven? Ga dan eens samen op pad en praat uitgebreid over wat u bezighoudt. Een andere manier om elkaar weer opnieuw te leren kennen is om samen een nieuw avontuur aan te gaan. Dat kan van alles zijn – van bungeejumpen tot bij een koor gaan of een lange wandeling maken.