De vraag
Mijn lijf is lelijker na een maagverkleining
Beste Valerie,
Ik heb een zogeheten gastric bypass ondergaan omdat ik veel te zwaar was. Intussen is er resultaat: ik ben 25 kilo afgevallen. Nu is mijn lijf er niet mooier op geworden, alhoewel het ook niet zo is dat er een indicatie is voor een hersteloperatie.
Voorheen vond ik mijn dikke lijf niet mooi maar ook niet lelijk; nu weet ik niet of ik bijvoorbeeld nog naar de sauna of in badpak durf, iets wat ik hiervoor makkelijk deed. Mijn lijf is natuurlijk heel snel veranderd, ga ik hier nog aan wennen?
Groeten van Roos

Het advies
Beste Roos,
Negatieve gedachten over je lichaam en jezelf kunnen een aanleiding zijn om dingen die je eerder met veel plezier deed niet langer meer te doen. Juist als je je niet prettig in of over je lijf voelt, is het echter belangrijk dat je dingen doet die je weer in contact brengen met je lichaam. Een bezoek aan de sauna of gaan zwemmen zijn dat blijkbaar voor jou.
Of en hoe snel je aan je veranderd lijf zult gaan wennen hangt ervan af hoeveel werk je ervan wilt maken. Wennen is een geleidelijk proces en het overkomt je ook niet zomaar. De betekenis van wennen is ‘zo worden dat je het normaal vindt of dat je er geen last meer van hebt’. Als je wilt wennen aan je veranderd lijf zul je je dus herhaaldelijk in situaties moeten plaatsen die je nu onwennig vindt: namelijk je lijf aan anderen laten zien zoals het er nu uitziet.
Ik kan me voorstellen dat je dit alles behalve makkelijk vindt. Het zal daarom ook veel moed van je vergen. Bovendien moet je er rekening mee houden dat wennen niet prettig zal voelen in het begin. De kans is groot dat je je de eerste keren dat je je weer bloot of slechts in badkleding gehuld aan andere mensen toont, je je erg ongemakkelijk of zelfs bang zult gaan voelen. Laat je hierdoor echter niet weerhouden om het toch te doen!
Mocht je de neiging voelen om bij de gedachte aan zo’n onprettige ervaring in vermijdingsgedrag te vervallen (‘Ach, zo nodig hoef ik ook weer niet naar de sauna…’), hier een kleine tip die je verder kan helpen: Vraag jezelf af waarom je überhaupt wilt gaan wennen aan je veranderde lijf! Stel, je went niet, wat voor consequenties levert dat op? Blijkt uit je antwoorden dat je een behoorlijke portie plezier, fun, of zelfs levenskwaliteit zult kwijtraken, dan kan dit je helpen om vol te houden op moeilijke momenten. Je weet dan immers waarvoor je het doet.
Naast hele praktische ‘oefensituaties’ kun je jouw acceptatieproces ook door compassie voor je lijf bevorderen. Compassie, oftewel mededogen, is het beste tegengif op het ogenblik dat je merkt dat je je lichaam minachtend bekijkt of als minderwaardig ervaart. Het mooie is, ook mededogen kun je door oefenen cultiveren. Een goede oefening om te oefenen is om liefdevol naar je lijf te kijken, is door je lichaam te ‘personifiëren’. Je stelt je dan voor dat je lijf een vriend van je is die van alles en nog wat heeft meegemaakt, die veel pijn heeft geleden in het verleden, maar die sinds vele jaren heel erg z’n best doet om het goed zo goed mogelijk voor je te zorgen. (Dat dit niet altijd lukt of altijd aan je verwachtingen voldoet, is een andere zaak!) Naarmate je je meer met deze gedachten kunt verbinden zal het je makkelijker vallen om je lichaam niet alleen van buiten te beoordelen, maar je er gevoelsmatig meer verbonden mee te voelen.
Ten slotte nog het volgende: veel vrouwen met overgewicht voelen zich minderwaardig ten opzichte van vrouwen met een lichaam dat meer aan het heersende schoonheidsideaal voldoet. Omdat ze zich klein en minderwaardig voelen proberen ze ook vaak minder aanwezig te zijn voor hun buitenwereld. Niet opvallen, men is al zo’n opvallende verschijning, wordt vaak gedacht. Mocht je ook last van zulke gedachten hebben, vergeet dan niet dat jij net zo’n recht van aanwezigheid hebt als iedere andere vrouw in de sauna. Je betaalt aan de deur en dat geeft je toegang en recht om van alle faciliteiten gebruik te maken die aanwezig zijn, inclusief om er met het lijf rond te lopen zoals je dat op dit moment hebt.
Hartelijke groet,
Valerie
PS: Als je wilt weten hoe je beter kunt omgaan met negatieve gedachten rondom je lichaam, lees dan ook een van mijn eerdere antwoorden op deze site.