De vraag
Ik ben pas tevreden over mezelf als een ander tevreden is
Beste Fred,
Vaak ben ik pas tevreden over mezelf als de ander tevreden is over mijn prestaties. Hoe kom ik daarvan af?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je bent gewend te leven volgens het kompas van de ander. Blijkbaar is dat je comfortzone. De eerste stap is je te realiseren dat je zelf de keuze hebt om het anders te doen. Maar het gevolg is wel dat je dan de comfortzone uit moet. Leven volgens je eigen kompas (wensen en grenzen) betekent dat je zelf tevreden leert zijn met je prestaties.
In onze training zitten oefeningen die moeilijk voor je zullen zijn, maar tegelijkertijd enorm zinvol. Bijvoorbeeld de oefening om vijf punten per dag op te noemen waar je tevreden over bent, trots op bent of dankbaar voor bent. Deze oefening is voor perfectionisten een lastige omdat zij een gouden standaard hanteren, waardoor het nooit goed genoeg voelt.
Leer tevreden te zijn me je eigen ik en je (meestal ‘middelmatige’) activiteiten. De tweede stap is het systematisch (dagelijks) opsporen en relativeren van je zelfopofferende/angstige gedachten. Besef dat ook je denken gewoontegedrag is, dat je kunt veranderen door bewust andere gedachten te creëren.
Veel succes!
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
• Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf?Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.