De vraag
Afvallen wordt obsessie
Beste Mieke van Spanje,
Ik ben niet heel dik, maar wel wat te zwaar. Het zou niet heel moeilijk hoeven zijn om een aantal kilo’s te verliezen, maar het allergrootste probleem van afvallen zit in mijn hoofd. Want op het moment dat ik besluit om weer wat op te gaan letten, gezonder te eten en meer te bewegen, zet dat idee zich zo opdringerig in mijn hoofd vast dat ik aan eten denk op momenten waarop ik dat anders nooit had gedaan (waardoor ik ineens een bijna onbedwingbare behoefte heb aan een patatje met), dat ik bijna uit recalcitrantie nog een toastje wil pakken ’s avonds en dat ik me ineens ga bezighouden met wat ik verder nog zal/mag eten vandaag.
Ik word daar zo moe van dat ik naar mijn idee beter niet met afvallen bezig kan zijn, want dan ben ik in ieder geval wat minder met eten bezig. Maar ondertussen ben ik nog steeds die paar kilo’s te zwaar. Hoe krijg ik die obsessie met eten uit mijn hoofd als ik kilo’s kwijt wil? Hoe pak ik dit aan?
Bedankt!

Het advies
Beste,
Ik vraag me af waarom je per se die paar kilootjes af wilt vallen? Bestaat daar een medische of andere noodzaak voor? Op zichzelf is een overgewicht van een paar kilootjes zelden of nooit belastend voor het lichaam. De conditie is veel bepalender voor de gezondheid dan dat geringe overgewicht. Als er geen noodzaak is zou ik zeggen: laten zo. Ophouden met iets willen wat je kennelijk niet kunt. Je wisselt dan het ene probleem in voor het andere: kilo’s voor een obsessie. Ik begrijp dat je al lange tijd een min of meer constant gewicht hebt. Dat is op zich een gezonde situatie. Veel wisselen is belastend voor het lichaam. Als er toch een medische nodzaak bestaat om af te vallen moet je echt naar de huisarts. Er bestaan medicijnen die een dieet kunnen ondersteunen. De resultaten van die geneesmiddelen zijn over het algemeen beperkt. Maar als het toch maar om een paar kilootjes gaat zou het voor jou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Veel succes.