De vraag
Ik ben onzeker over mijn uiterlijk
Hallo Fred,
Ik heb normaal gesproken best redelijk veel zelfvertrouwen, en dat heeft te maken met werk en persoonlijkheid, maar met betrekking tot mijn uiterlijk blijf ik onzeker. Het is al vanaf dat ik jong ben, en er door ziekte op jonge leeftijd mager uitzie in mijn gezicht, waardoor andere schoonheidsfoutjes (grote neus, wallen) extra opvallen. Het lukt mij niet hier overheen te stappen, vooral niet als het om mensen gaat die ik leuk vind, dan gaat het gewoon fout, en kan ik niet meer gewoon reageren, ik ga mompelen, loop weg, of negeer ze. Hoe pak ik dit aan?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Als je al vanaf jonge leeftijd onzeker bent over je uiterlijk, in jouw geval je gezicht, is dat niet 1,2,3 veranderd. Jij keurt je uiterlijk af, en denkt waarschijnlijk dat anderen er net zo over denken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je onzekerheid de bovenhand krijgt, met name bij mensen die je leuk vindt. Immers, aan hun oordeel hecht je het meest.
Het is goed dat je zelfvertrouwen hebt wanneer het op je werk of persoonlijkheid aankomt. Op die gebieden voldoe je wel aan je eigen maatstaven. Jij moet aan de slag om je zelfwaardering ook met betrekking tot je uiterlijk onvoorwaardelijk te maken. Dan zul je in contact met anderen ook niet meer ‘ten prooi vallen aan’ je eigen onzekerheid. Zet op een rijtje wat de voor- en nadelen zijn van de opvatting “Ik ben waardevol als ik aantrekkelijk ben”. Zie ook pagina 19-20 van het boek Denk je sterk.
Op deze manier zul je, na verloop van tijd, gaan inzien dat jij gelijkwaardig bent aan ieder ander mens.
Het gevolg van je valkuil is waarschijnlijk dat je op een ‘bad hair day’ mensen die je leuk of belangrijk vind uit de weg gaat. Zolang je die mensen alleen maar onder ogen komt wanneer jij denkt dat het veilig is zul je niet leren dat de meeste mensen verder kijken dan alleen je wallen en je neus. Ga dus juist op deze dagen oefenen met het onder de mensen zijn, en registreer objectief de reacties van anderen. Wedden dat je tot andere conclusies komt!
Succes!
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.