De vraag
Ik ben 16 jaar en depressief
Ik ben een meisje van 16 jaar en heb al twee jaar een depressie vanwege het overlijden van mijn vader. Ik ben naar een psycholoog geweest, maar toen het beter ging wilde ik niet meer, ze was niet zo aardig. Nu voel ik dat alles weer terugkomt. Ik voel me alleen en onzeker; de afgelopen tijd ben ik een vriendin kwijtgeraakt. Met mijn moeder heb ik geen goede band; met haar wil ik dit niet bespreken. Ik ben bang dat ik dit schooljaar niet ga redden, en ik schaam me dat ik zo weinig vrienden heb. Ik durf niet terug naar de psycholoog. Ik ben bang dat ze me de schuld zal geven . Ik weet niet hoe ik nieuwe mensen moet leren kennen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Je wilt dat dit ophoudt. Maar je wilt niks doen en niemand mag het weten. Je depressie stopt echter pas als jij haar aanpakt. Omdat je deze mail hebt geschreven weet ik dat je voor actie hebt gekozen. Heel goed! Geef niet toe aan je schaamte – niemand wordt expres depressief, toch? Dwing jezelf om je probleem op tafel te leggen, bij je vrienden, je moeder, je huisarts, of een vertrouwd persoon op school.
Om de eenzaamheid te verdrijven helpt misschien een teamsport; die geeft kameraadschap en ook de lichaamsbeweging zal je goeddoen. Je hoeft niet per se naar die psycholoog terug, maar het kan nuttig zijn dat ze je al kent. Kijk ook eens op gripopjedip.nl, een goede site voor depressieve jongeren. Je vindt er hulpverleners en je kunt er chatten met lotgenoten. Het is een goed teken dat je jezelf belangrijk genoeg vindt om hulp te zoeken.