De vraag
Ik vind mezelf altijd minder waard
Beste Jolet,
Nooit voel ik me goed genoeg. Als er andere vrouwen in de buurt zijn, denk ik dat zij voor mijn partner aantrekkelijker zijn. Op het werk raak ik ontmoedigd door de successen van collega’s; dan zie ik de waarde van mijn eigen prestaties niet meer. Ook betwijfel ik vaak of ik wel een goede vriendin ben. Dat alles is pijnlijk en uitputtend. Wat kan ik eraan doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Allereerst een denk-oplossing. De meeste mensen zijn niet bijzonder – ze zijn gemiddeld of onder het gemiddelde. Als u ‘net als de anderen’ wilt zijn, moet u er dus voor zorgen niet uit te blinken. En hier is een filosofische vraag: vindt u ‘beter zijn dan anderen’ een goed doel om na te streven in het leven? Kunt u nog andere doelen bedenken die belangrijk voor u zijn?
Mijn tweede advies gaat dieper. Gevoelens van minderwaardigheid ontstaan vaak als iemand zichzelf te hoge eisen stelt. Wat drijft u daartoe? Is het de competitie met een broer of zus? Heeft u ambities van uw ouders op u genomen? Wacht u wanhopig op iemands goedkeuring? Of is het uit schuldgevoel dat u zichzelf zo straft met afkeuring?
Het zou heerlijk zijn als u zich van die hoge eisen losmaakte en wat milder naar uzelf kon kijken. Op psychologiemagazine.nl en psyfit.nl vindt u online trainingen die helpen bij het stoppen met piekeren, en bij het ontwikkelen van meer mildheid naar uzelf.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp