De vraag
Ik ben zo negatief: Ik zie altijd beren op de weg
Beste Ben,
Ik zou zo graag in plaats van de dingen meestal negatief te bekijken en beren op de weg te zien, eens in eerste instantie positief willen reageren en mogelijkheden zien in plaats van problemen. Vooral ook naar mijzelf toe, ik heb een nogal laag zelfbeeld. Ik heb daar professionele hulp bij gezocht, omdat er nogal veel gebeurd is, maar ik loop er vaak tegenaan dat als het om ‘echt’ veranderen gaat, ik te weinig zelfdiscipline hebt of zo. Ik geef te snel op en denk dat het toch nooit lukt.
Groeten van Gwen

Het advies
Ben Tiggelaar
Veranderexpert
Beste Gwen,
Het goede nieuws is dat je zelfbeeld helemaal niets uitmaakt voor de vraag of je iets veranderen kunt of niet. En zelfdiscipline is ook niet belangrijk.
Wat wel belangrijk is zijn de volgende vragen:
• Wat is een eerste stap met betrekking tot de verandering die jij wilt, een eerste stap die zo simpel en eenvoudig is dat je zeker weet dat jij die ook echt kunt zetten?
• Wanneer, in welke situatie, morgen of overmogen, ga jij die stap zetten? Hoe zou je je voelen als je het weer niet deed? Hoe zou je je voelen wanneer je deze keer wel die eerste stap zou zetten?
• Bespreek dit besluit met je beste vriend of vriendin. Beloof dat je meteen na die eerste stap met elkaar zult bellen om het te vieren!
Wat je zult merken na zo’n eerste stap (hou het alsjeblieft zo simpel en eenvoudig mogelijk!) is dat het per direct een effect heeft op je zelfbeeld. En opeens vind je vanaf dat moment dat je eigenlijk best wel enige zelfdiscipline hebt.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dit: natuurlijk is het leuk en makkelijk als je van jezelf gelooft dat je zelfdiscipline hebt en wanneer je in z’n algemeenheid een gezonde eigendunk hebt. Maar deze dingen onstaan vooral door de ervaringen die je opdoet. Wanneer je jezelf met een paar simpele trucs kunt zetten tot een eerste stap op heb gebied van de verandering die je wilt, zul je merken dat je zelfbeeld automatisch verbetert!
Veel succes!
Ben