De vraag
Wanneer is mijn therapie klaar?
Beste Jolet
Ik heb op mijn twintigste een behandeling gehad van twee jaar in een psychotherapeutische gemeenschap, en kort geleden ben ik weer drie maanden intern in therapie geweest. Mijn vraag is: wanneer ben je ‘klaar’? Je bent weliswaar nooit klaar met je ontwikkeling, maar wanneer is behandeling niet meer nodig? Aangezien mijn vroege jeugd een chaos was en ik niet weet hoe het wél zou moeten zijn, heb ik problemen om voor mezelf duidelijk te krijgen wanneer ik zover ben. Mijn problemen bestonden uit depressies en een negatief zelf- en wereldbeeld. Wat is het criterium van genezen zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het minimum van psychische gezondheid is dat iemand voor zichzelf zorgt, het huis op orde houdt, geen doodswens heeft, niet ruziet met de buren en geen problemen heeft met eten, slapen, over straat gaan, alcohol en drugs. Een trapje hoger staan: vriendschap onderhouden, voor een dier kunnen zorgen, ergens van kunnen genieten. Nog een tree hoger staan: een opleiding volgen, werken, een liefdesrelatie onderhouden, zorgen voor kinderen. U bent op de top als u het grootste deel van de tijd gelukkig bent met uzelf, als u negatieve eigenschappen accepteert en de gevolgen ervan binnen de perken houdt, en als u af en toe uw grenzen verlegt. Of therapie u verder helpt, kunt u het best met uw behandelaars bespreken. Niemand is overigens verplicht om steeds hoger te gaan; misschien voelt u er meer voor om nu eens een tijdje gewoon verder te leven.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.