De vraag
Hoe leer ik om te genieten van complimenten?
Beste Fred,
Mijn onzekerheid zorgt er vaak voor dat ik niet kan genieten van mooie momenten, omdat ik mezelf steeds voorhou dat het minder mooi wordt. Op mijn ‘nieuwe’ werk heb ik al een aantal zeer positieve beoordelingen gehad, en zelfs complimenten tussendoor, maar ik kan er niet van genieten omdat ik steeds denk “in het volgende beoordelingsmoment zullen ze wel niet meer zo positief over me zijn”. Als ik een compliment krijg wuif ik dat steevast weg met “Ach, dat stelt toch niks voor”, of “dat is toch normaal”.
Juist omdat mijn vorige werkgever nooit complimenten gaf, vind ik het geweldig hoe mijn nieuwe werkgever dat wel doet, maar ik vind het vreselijk dat ik er niet van kan genieten. Kun je mij op weg helpen?
Groetjes, Ingrid.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Ingrid,
Gedurende de training ben je aan de slag geweest om je negatieve gedachten te verminderen. In bepaalde (beoordelings)situaties blijft je onzekerheid echter de kop opsteken. Dit duidt erop dat je onzekerheid diep geworteld zit: je innerlijke criticus is nog bezig jou te ondermijnen. De positieve feedback die je krijgt komt niet overeen met de negatieve overtuiging over jezelf. Dus zorg je er (onbewust) voor dat het wel past, door het te bagatelliseren, het te gooien op toeval. Zonde!
Het is dus zaak dat jij jouw ervaringen positief leert zien, zoals de anderen dat ook doen. Het doen van positieve verbeeldingsoefeningen kan je daarbij helpen, zie pagina 126-128 van het boek Denk je sterk. Doe deze frequent en op regelmatige basis. Dan zullen de negatieve boodschappen geleidelijk aan kracht inboeten en worden vervangen door de positieve boodschappen. Succes!
Groet, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.