De vraag
Ik ben te veel met mezelf bezig
Beste Jolet,
De hele dag maak ik me druk om hoe ik eruitzie en wat mensen van me vinden. En ik ben bang om rood te worden. Soms word ik zó boos op mezelf. Ik ben al in therapie gegaan, ik doe iedere dag ontspanningsoefeningen en ik hou me rustig. Toch blijven die gedachten aan blozen. Ik kan me daardoor slecht op een gesprek concentreren. Dit alles is erg vermoeiend. Ik weet gewoon niet meer hoe ik me moet voelen en gedragen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het is heel wijs dat u vaststelt dat te veel over jezelf denken een obsessie kan worden. Het is een gewoonte geworden dat u zichzelf de hele dag kritisch observeert. Dat mag best wat minder! Een blijvende verandering van het gevoelsleven kost tijd: reken op minstens vijf jaar. In de therapie en door de ontspanningsoefeningen werkt u daaraan. Richt daarnaast uw aandacht ook op andere dingen.
Zoek actieve bezigheden. Geef meer aandacht aan onderwerpen die niks met uzelf of met psychologie te maken hebben – bijvoorbeeld wat er om u heen gebeurt of welke film u mooi vindt. En kijk eens of u iets voor anderen kunt doen; ook dat helpt om niet te veel met uzelf bezig te zijn.
Maak u geen zorgen: het komt goed. De meeste mensen worden met de jaren steeds relaxter. Wees in de tussentijd mild voor uzelf: ik ben oké zoals ik ben, inclusief de beperkingen waar ik aan werk.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp