‘Hoe laat ik het piekeren los?’

Beste Fred,
De laatste tijd trek ik me snel aan wat anderen allemaal zeggen. Daar kan ik me dan raar over voelen, veel over piekeren, behoefte hebben om te huilen maar eigenlijk weet ik niet wat ik ermee aan moet. Ik ben onzeker veer mijzelf, alleen weet ik niet hoe ik daarmee om moet gaan. Heeft u advies voor mij?
Met vriendelijke groet, M.

 

Ons advies

Beste lezer(es)

Je beschrijft een gemoedstoestand die me bekend in de oren klinkt: je weet niet wat je voelt, maar het is niet fijn om je zo te voelen. Het is zo akelig dat je zoekt naar een oplossing, maar geen enkele oplossing lijkt te werken. Sterker, als je iets bedenkt kom je nog meer vast te zitten. Dat wordt ook wel de ‘spiraal naar beneden’ genoemd. Juist door het zoeken naar oplossingen in je denken, blijft er steeds minder ruimte over vanbinnen en uiteindelijk weet je het niet meer.

In feite is je brein, op de momenten dat je je niet goed voelt, uitgeput, overstuur en overprikkeld. Hoewel je met je brein veel praktische problemen kunt oplossen door het analyseren en het bedenken van acties, vraagt dit probleem juist een andere reactie. Het loslaten van het piekeren door bijvoorbeeld ontspanning of meditatie.

Verschuif je aandacht van het denken naar je lichaam. Dat is een grote stap, maar die kun je verkleinen door een eenvoudige ademhalingsoefening. Het helpt je lichaam en je brein te ontspannen.  De focus op je ademhaling, waarbij je rustig en regelmatig ademt is niet eenvoudig wanneer je je zo voelt. Je brein wil het piekerprobleem oplossen en dat trekt steeds de aandacht. Dat is niet erg, zolang je dat vriendelijk opmerkt en weer je aandacht naar je ademhaling brengt. In feite is dit een oefening in ‘voor jezelf zorgen’ wanneer je zo overstuur bent.

Je kunt de oefening combineren met geruststellende mantra’s, als het mag. Leg je rechterhand op je hartstreek en spreek geruststellende woorden uit bij iedere uitademing: ‘het is goed, jij bent goed, ik hou van je’ of ‘ontspan, vertrouw en waardeer’.

In een mindfulnesstraining leer je je piekeren te stoppen en meer in het ‘nu’ te leven. Zie bijvoorbeeld de online training Mindfulness van Psychologie Magazine.

Expert

Fred Sterk

Zelfbeeld

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik pieker de hele dag

Lees verder
Verhaal

Zo vergroot je je werkplezier – en dat van je collega’s

Heb je het niet meer naar je zin op je werk? Ja, misschien moet je baas dingen veranderen: maar zelf...

Lees verder
Advies

Mijn man verliest misschien zijn baan

Lees verder
Advies

Ik heb geen tijd om te piekeren

Lees verder
Advies

Ik wil af van die onrust

Lees verder
Verhaal

Hoop voor neuroten

Lees verder
Artikel

5 tips voor emotionele stabiliteit

Lees verder
Advies

Hoe stop ik de stroom van deprimerende gedachten?

Lees verder