De vraag
Hoe krijg ik minder last van onbetrouwbare bazen?
Beste Ursela,
Als directiesecretaresse ben ik werkzaam binnen een zorginstelling. Al enkele jaren is de werksfeer zeer slecht, onder andere vanwege een reorganisatie. Ik heb verschillende leidinggevenden gehad, die uit de organisatie vertrokken zijn omdat ze niet functioneerden. Financiële en inhoudelijke puinhopen achterlatend. Met een van deze leidinggevenden heb ik hele vervelende situaties meegemaakt. Deze mevrouw was verbaal zeer agressief, en ik heb haar meegemaakt, rukkend aan kantoorspullen.
Ondanks alles heb ik mijn hoofd boven water kunnen houden en ik heb ook deze mevrouw zien vertrekken. Ik ben naar de interne vertrouwenspersoon geweest en ik heb melding gedaan. Ook bij personeelszaken heb ik mijn verhaal gedaan. De personeelsconsulent gaf aan dat zij er ook niet veel aan had kunnen doen. Ondanks alles ben ik goed werk blijven afleveren. Mijn nieuwe baas gaf mij nieuwe hoop. Maar na een half jaar blijkt ook hij een zeer onbetrouwbaar iemand te zijn.
Ik voel me opnieuw niet veilig. Er worden zeer vervelende uitspraken over medewerkers gedaan, medewerkers worden gezien als wegwerpartikelen. Voor mensen die assertief zijn, heeft men geen goed woord over, die worden als lastig ervaren. Het lijkt misschien heel logisch om te denken, neem ontslag en zoek ander werk. Maar gezien mijn leeftijd en gezien de regio waar ik woon is dit helaas niet zo makkelijk.
Mijn vraag aan jou is: Hoe blijf ik over eind, en heb ik zo min mogelijk last van deze onbetrouwbare topmensen? Mijn werk vind ik nog steeds leuk. De hele ongezonde werksituatie niet.
met groet Macha

Het advies
Beste Macha,
Wat een vervelende toestand voor jou zeg. Maar wel knap zoals jij je hoofd boven water weet te houden en je ondanks alles ook nog eens je werk goed doet. Tot nu toe is je dat aardig gelukt, maar de vraag is hoe je ook op termijn overeind blijft.
Hoe kun je het beste omgaan met al die stressoren op je werk?
Hoe onaangenaam de situatie ook is, leer relativeren en productief denken. Onderzoek je denkgewoonten door onderscheid te maken tussen het gebeuren en je gedachten (à la de RET-filosofie).
• In hoeverre is het etiket ‘onbetrouwbaarheid’ terecht? Heb je daar concrete bewijzen voor?
• Welke norm hanteer jij voor de term ‘onbetrouwbaarheid’?
• In hoeverre wordt het ‘onbetrouwbare’ gedrag van anderen ingegeven door angst, onzekerheid en/of overlevingsdrang?
Stel je verwachtingen bij
Laat je gevoel van onveiligheid niet te veel beheersen door wie of wat dan ook. En zie de relatie met je leidinggevende als puur functioneel.
• Formuleer een aantal kernkwaliteiten van die mensen die jou irriteren. En ontdek daarmee je potentiële conflictbronnen. Allergische reacties ontstaan namelijk als reactie op een teveel van je uitdaging, als het negatief tegenovergestelde van je eigen kernkwaliteit (kernkwadrant van D. Ofman).
Krijg met behulp van de Myers-Briggs Type Indicator inzicht in jouw persoonlijke stijl en die van je collega’s
• Waarop is de aandacht gericht?
Op de buitenwereld (extraversie) of de binnenwereld (introversie)?
• Hoe wordt informatie opgenomen?
Via observatie (feiten) of intuïtief?
• Hoe worden beslissingen genomen?
Vanuit ratio of gevoel?
• Hoe wordt gewerkt?
Planmatig of spontaan?
• Maak concrete afspraken met je leidinggevende en leg deze vast.
• Laat de geruchtenstroom langs je heen glijden en laat je niet te veel beïnvloeden door allerlei negatieve praatjes.
• Verhoog je weerbaarheid door ontspanningsoefeningen/momenten in te lassen, gezond te eten en voldoende nachtrust te nemen.
• Concentreer je op de leuke dingen in je werk: een praatje met collega’s, waardering van gelijkgezinden, je werkinhoud.
Wat je met deze tips bereikt, is dat je zonniger tegen je werksituatie leert aankijken. Van belang is dat jij in balans blijft en je elke dag weer fris start met het motto: ‘hoe vervelend de situatie ook is, ik maak het toch gezellig voor mezelf’. Dus Macha, stuur je gedachten de positieve kant op, laat je niet gek maken en treedt zoveel mogelijk onverstoorbaar kalm op.
Een andere optie is dat je je toch nog eens in ander werk verdiept. Tenslotte zijn kundige en ervaren werknemers zoals jij altijd wel gevraagd.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg