De vraag
Buitengesloten door de baas
Mijn baas speelt onder één hoedje met een groepje collega’s. Zij krijgen meer informatie, zodat ze voorafgaand aan een vergadering al kunnen nadenken en samenspannen over bepaalde beslissingen. En tijdens zo’n vergadering wordt alleen hun mening serieus genomen. Deze collega’s maken ook racistische opmerkingen over anderen en de baas tolereert da

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het voelt machteloos en eenzaam om zo buitengesloten te worden. Helaas zijn er veel bazen die verschil maken tussen hun medewerkers, soms zonder het zelf in de gaten te hebben. Zijn er meer collega’s die net als u worden buiten gesloten? Stel het dan gezamenlijk in een overleg aan de orde. Een andere oplossing kan zijn: meer contact zoeken met iemand van de ‘ingewijden’, zodat u meer informatie krijgt.
Ik krijg de indruk dat er mensen worden gepest in uw team. Grote bedrijven hebben vaak een vertrouwenspersoon die je hierover om raad kunt vragen. Anders kan het helpen om, als uw baas er niets tegen wil doen, hulp te vragen bij een hogere leidinggevende of de bedrijfsarts. Pesten kan mensen kapotmaken. Wacht dus niet te lang met het aan de orde stellen.