Wanneer ga je naar bed?

  • 222 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten

521 bezoekers van www.psychologiemagazine.nl reageerden op deze poll. Van hen antwoordde: Iedereen kan slapen. Jij ook! Beter slapen Herken verstorende patronenLaat piekergedachtes losVerbeter je slaapritme bekijk de training Nu maar€ 95,- 57 %  als ik moe ben 43 % als de klok op bedtijd staat Bijna de helft van de Psychologie Magazine-lezers laat de klok […]

521 bezoekers van www.psychologiemagazine.nl reageerden op deze poll. Van hen antwoordde:

57 %  als ik moe ben
43 % als de klok op bedtijd staat

Bijna de helft van de Psychologie Magazine-lezers laat de klok bepalen wanneer ze naar bed gaan. Waarschijnlijk schuilt daar het nodige slaapleed achter. Italiaanse onderzoekers stelden namelijk vast dat mensen die ’s nachts geregeld wakker liggen, beduidend meer naar bed gaan ‘omdat de klok dat zegt’ dan goede slapers. Die laatsten laten hun bedtijd vooral bepalen door signalen van slaperigheid als gapen, rode ogen en verminderde concentratie. Zij konden desgevraagd ook veel meer bedtijdsignalen noemen dan slechte slapers.

Het klinkt logisch: wie naar bed gaat zodra hij tekenen van vermoeidheid waarneemt, is doorgaans sneller ‘weg’. Moeten slechte slapers dus gaan werken aan een beter lichaamsbesef? Zo simpel is het helaas niet, zeggen de onderzoekers. Avondmensen zijn namelijk oververtegenwoordigd onder de slechte slapers. Vaak zijn die gewoon nog niet aan slapen toe als hun school- of werktijd dat van hen verlangt. Resultaat: op bevel van de klok naar bed, daar klaarwakker liggen draaien, en van pure frustratie steeds minder slaperig worden.
Misschien, suggereren de onderzoekers, moet zo iemand toch maar wachten met naar bed gaan tot hij zijn ogen niet meer kan openhouden. Dan maar geen acht uur slaap.

Sleep-readiness signals in insomniacs and good sleepers, Journal of Health Psychology, mei 2016

Lees door via 100% Digitaal

abonnement

Toegang tot alle online artikelen en onbeperkt toegang tot het magazine.
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Anne Pek

Sinds oktober 2005 werk ik voor Psychologie Magazine. Mijn aandachtsgebied is 'Gezondheid en therapie'. Een terrein waarop veel gebeurt.

» profiel van Anne Pek
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik droom in slow motion

Lees verder
Artikel

Waarom pubers gek zijn op gevaar: 5 dingen die je moet weten over het adolescente brein

Er is geen levensfase waarin we meer geneigd zijn risico’s te nemen dan de puberteit. Ontwikkeling...

Lees verder
Artikel

Succesvol dromen

Lees verder
Kort

Begripvolle partner, betere slaap

Lees verder
Artikel

Kun je de slaap niet vatten? Hier komt het door

Lees verder
Verhaal

Beter slapen

Lees verder
Artikel

De persoonlijke symboliek van dromen Nee hoor, geen gorilla gezien

Lees verder
Artikel

‘Ik was als de dood voor mijn dromen’

Lees verder