Wanneer ga je naar bed?

  • 222 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten

521 bezoekers van www.psychologiemagazine.nl reageerden op deze poll. Van hen antwoordde: TEST Doe de test » Slaap je wel voldoende? 57 %  als ik moe ben 43 % als de klok op bedtijd staat Bijna de helft van de Psychologie Magazine-lezers laat de klok bepalen wanneer ze naar bed gaan. Waarschijnlijk schuilt daar het nodige […]

521 bezoekers van www.psychologiemagazine.nl reageerden op deze poll. Van hen antwoordde:

TEST
Doe de test »

Slaap je wel voldoende?

57 %  als ik moe ben
43 % als de klok op bedtijd staat

Bijna de helft van de Psychologie Magazine-lezers laat de klok bepalen wanneer ze naar bed gaan. Waarschijnlijk schuilt daar het nodige slaapleed achter. Italiaanse onderzoekers stelden namelijk vast dat mensen die ’s nachts geregeld wakker liggen, beduidend meer naar bed gaan ‘omdat de klok dat zegt’ dan goede slapers. Die laatsten laten hun bedtijd vooral bepalen door signalen van slaperigheid als gapen, rode ogen en verminderde concentratie. Zij konden desgevraagd ook veel meer bedtijdsignalen noemen dan slechte slapers.

Het klinkt logisch: wie naar bed gaat zodra hij tekenen van vermoeidheid waarneemt, is doorgaans sneller ‘weg’. Moeten slechte slapers dus gaan werken aan een beter lichaamsbesef? Zo simpel is het helaas niet, zeggen de onderzoekers. Avondmensen zijn namelijk oververtegenwoordigd onder de slechte slapers. Vaak zijn die gewoon nog niet aan slapen toe als hun school- of werktijd dat van hen verlangt. Resultaat: op bevel van de klok naar bed, daar klaarwakker liggen draaien, en van pure frustratie steeds minder slaperig worden.
Misschien, suggereren de onderzoekers, moet zo iemand toch maar wachten met naar bed gaan tot hij zijn ogen niet meer kan openhouden. Dan maar geen acht uur slaap.

Iedereen kan slapen. Jij ook!

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme

bekijk de training
Nu maar
€ 95,-
Sleep-readiness signals in insomniacs and good sleepers, Journal of Health Psychology, mei 2016

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Anne Pek

Gezondheid is zoveel meer dan niet ziek zijn. Het is ook lekker in je vel zitten, zin hebben in dingen, ermee kunnen omgaan als het even tegenzit. Als wetenschapsjournalist volg ik gretig het onderzoek naar alles wat ons geestelijke en fysieke welzijn beïnvloedt, en al sinds 2005 schrijf ik voor Psychologie Magazine over gezondheid in die brede zin.

» profiel van Anne Pek
  • Meer over

    Slapen

    Slaap geeft je lichaam rust en het lijkt erop dat het ook belangrijk is voor het functioneren van je geheugen. Als bonus krijg je er tijdens je slaap nog wat avonturen in de vorm van dromen bij. Maar wat als je de slaap maar niet kunt vatten?

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Ik kijk elk half uur op de wekker

Lees verder
Artikel

In therapie bij relatiepsycholoog Jean-Pierre van de Ven

Elke maand een inkijkje in de praktijk van relatiepsycholoog Jean-Pierre van de Ven.

Lees verder
Artikel

U slaapt beter dan u denkt

Lees verder
Advies

Minder piekeren voor het slapen gaan

Lees verder
Advies

Ik droom vaak dat ik nog op kamers woon

Lees verder
Advies

In mijn dromen leef ik in een verlaten wereld

Lees verder
Artikel

De persoonlijke symboliek van dromen Nee hoor, geen gorilla gezien

Lees verder
Artikel

Naar bed in het lab

Lees verder