1. Acceptance and commitment therapy (ACT)

Acceptance and commitment therapy (ACT) is eind 20e eeuw ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven Hayes.

Chronische pijn zit in het brein

Altijd een zere rug? Al jaren pijn in heup of schouder, en geen arts kan iets vinden? Nee, je bent n...

Lees verder

De kern van deze vorm van gedragstherapie is dat vechten tegen onvermijdelijkheden — zoals aanhoudende pijn — ten koste gaat van een waardevol leven. Bovendien verergeren klachten er juist vaak door.

‘Als je aanhoudende pijn hebt, doe je alles om die te vermijden of in ieder geval te verminderen,’ zegt emeritushoogleraar Karlein Schreurs, gespecialiseerd in ACT bij aanhoudende pijn en auteur van het boek Leven met pijn.

‘Voor je het weet draait daar je hele leven om. Dat is heel begrijpelijk, maar het werkt averechts. De therapie helpt mensen in te zien dat verzet tegen aanhoudende pijn zinloos is.

Vervolgens bespreken we: wat maakt je leven de moeite waard? En hoe kun je je meer daarop gaan richten in plaats van op de pijn?’

Schreurs en collega’s analyseerden het onderzoek naar de effectiviteit van zowel ACT als op mindfulness gebaseerde therapieën. Beide vormen bleken de pijn te verminderen, maar ACT hielp beter tegen angstige en depressieve gevoelens.

Zelf combineert ze ACT met mindfulness. Schreurs: ‘Door meer in het hier en nu te blijven en je bewust te worden van je gedachten en gedrag, kun het gevecht tegen de pijn makkelijker stoppen.’

Log in om verder te lezen.