De vraag
Ze ervaart geen seksuele prikkels
De baarmoeder van mijn vriendin is twee jaar geleden verwijderd en sindsdien ervaart ze geen seksuele prikkels meer. Vrijen is een opgave en we knuffelen nauwelijks meer. Ze kan niet meer genieten van liefkozingen of aanrakingen. Dit drukt zwaar op onze relatie.
Ik heb veel geduld en begrip, ze betekent echt heel veel voor me. We praten er ook regelmatig over, maar komen niet verder. Zij voelt zich schuldig omdat ze niet functioneert als een ‘normale’ vrouw. Alle raad is welkom.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Goed dat je geduld hebt, het goed hebt samen, veel praat en de moed nog niet hebt opgegeven. Een baarmoeder verliezen, is ingrijpend voor lichaam, geest, zelfbeeld en relatie.
Als je vriendin haar eierstokken nog wel heeft, ligt een lichamelijke oorzaak voor het verlies van seksueel gevoel minder voor de hand. Er blijven echter veel andere mogelijke redenen over waardoor je vriendin geen zin meer heeft in intimiteit. En die kunnen elkaar onderling ook weer beïnvloeden.
Nare ervaringen van vroeger kunnen de kop opsteken, onvrede in de relatie kan een rol spelen, en hoe zat het met seksueel zelfvertrouwen en plezier vóór de operatie?
Erken dat jullie er samen niet uitkomen en overleg met de huisarts of gynaecoloog over wat of wie jullie kan helpen om jullie seksleven een nieuw leven in te blazen. Zin in seks is geen biologisch mechanisme dat aan of uit staat, je kunt leren om het seksuele gevoel weer op te roepen. Maar op eigen kracht is dat heel lastig.