De vraag
55 jaar en minder zin, wat kan ik doen?
Hallo Pieternel,
Ik ben nu 55 en mijn ‘zin in’ is duidelijk verminderd. Ik ben daar niet tevreden mee. Is dit een hormonale kwestie? Wat kan ik doen?
Groeten van Anja

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Anja,
Dat kan inderdaad een hormonale kwestie zijn. Je hoeft je daar echter niet bij neer te leggen. Komt de zin in seks niet meer zo spontaan, dan kun je zin in seks maken. Je kunt seksuele opwinding bij jezelf oproepen door te denken aan een positieve vrijpartij uit het verleden, door je erotische fantasieën de vrije loop te laten of jezelf aan te raken.
Begin bovendien gewoon met vrijen, de zin in seks komt dan vaak vanzelf. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het seksuele responsesysteem vooral wordt geactiveerd als je al aan het vrijen bent. Je hebt dus geen seks omdat je zin hebt, maar je hebt zin doordat je seks hebt. Lees ook eens een goed boek over seks, zoals Zin in vrijen? Tips voor vrouwen die meer plezier willen ervaren in seks, van Hannie van Rijsingen.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra
• Veel mensen vinden het moeilijk om hun verwachtingen over seks samen te bespreken. Psycholoog Pieternel Dijkstra gaf plusabonnees advies.
• Onlangs verscheen Verhoog je relatie-IQ, met behulp van de vijf succesfactoren, Pieternel Dijkstra en Dick Barelds, Het Spectrum, ISBN 9789027457694, € 14,95.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstrawww.pieterneldijkstra.nl