De vraag
Welke ontspanningsoefeningen werken bij pijn?
Beste Han Samwel,
Beroepshalve werk ik veel met mensen met pijn (hoofdpijn, schouder-nekpijn) en probeer middels biofeedback en ontspanningsoefeningen tot meer inzicht en ontspanning te komen en waar mogelijk de pijn te verminderen.
Toch lukt dit niet altijd en merk ik dat veel factoren van invloed kunnen zijn. Graag zou ik wat meer informatie willen over ontspanningsoefeningen; welke soort oefeningen gebruiken jullie? Is het bijvoorbeeld beter om je niet te richten op de pijnplek en de aandacht af te leiden of juist wel? Graag als het kan ook literatuurtips.
Alvast hartelijk dank,
Hanneke

Het advies
Hallo Anneke,
Het werken met allerlei vormen van ontspanningsoefeningen kan heel zinvol zijn bij chronische pijnpatiënten. Maar vrijwel altijd is het een deel van een bredere behandeling. Je schrijft terecht dat veel factoren van invloed kunnen zijn op spanning en die moeten mee behandeld worden, anders behandel je alleen maar een symptoom, de spanning.
Allerlei praktische omstandigheden, zoals conflicten, financiële problemen, maar ook overbelasting, en cognitieve factoren zoals te hoge eisen aan jezelf stellen, een negatief zelfbeeld, niet “mogen” rusten van jezelf kunnen van invloed zijn op een vorm van chronische spanning of arousel. Als je ontspanningsoefeningen gebruikt, is het belangrijk om na te gaan of een patiënt daar al mee bekend is zodat je de oefening kan laten aansluiten bij de ervaringswereld van die patiënt, met woorden die hij kent.
Bij sommigen werkt het beter om van de pijn weg te gaan, bij anderen juist om je er op te concentreren, dat is vaak uitproberen. Ook kan het zijn dat patiënten bekend zijn met manieren om zich goed te ontspannen, in dat geval kun je de patiënt instrueren om dat weer op te pakken, zoals muziek luisteren.
De ontspanningsoefeningen die wij gebruiken worden beschreven in het boek:
De psycholoog als pijnbehandelaar (Han Samwel, Theo van Meer, Ben J.P. Crul), Bussum: Couthinho 2002. Je kunt vanuit die referentie eventueel verder zoeken.
Succes daarmee,
Han