De vraag
Wat doen ADD-pillen als Concerta met het brein?
Hallo Reinoud,
Ik ben een student met ADD en ik ben sinds de zomervakantie begonnen met het slikken van Concerta. Nu ik me daarin verdiept heb, kom ik veel nare verhalen tegen omtrent de invloed op het brein.
Wat ik veelvuldig lees is dat ze het brein net zo ‘kapot’ maken als drugs. Wat is uw mening hierover? En heeft u ooit zoiets geconstateerd?
Groeten,
Leon

Het advies
Reinoud de Jongh
Hersenwetenschapper
Beste Leon,
Concerta is een langwerkende vorm van methylfenidaat (Ritalin is de merknaam van de kortwerkende variant), een stimulerend middel dat zorgt voor een verhoogde afgifte van de neurotransmitters dopamine en noradrenaline in het brein. Het wordt al sinds de jaren ’60 van de vorige eeuw gebruikt om kinderen met ADHD en ADD te behandelen. Methylfenidaat heeft, net als elk geneesmiddel, bijwerkingen (die te vinden zijn in de bijsluiter), maar het zou niet op de markt zijn als het je hersenen kapot zou maken.
Er zijn wel zorgen over het effect van langdurig gebruik van methylfenidaat, of andere pillen tegen ADD en ADHD, op een brein dat nog volop in ontwikkeling is. Zo zijn er aanwijzingen dat het in een kleine minderheid van de gebruikers op de lange termijn psychotische symptomen zou kunnen veroorzaken. Aan de andere kant ontdekten Amerikaanse en Canadese onderzoekers vorige maand dat stimulerende medicatie de hersenontwikkeling van kinderen met ADHD juist lijkt te normaliseren.
Tijdens de ontwikkeling van het brein is er eerst sprake van groei, tijdens de puberteit gevolgd door een periode van snoei Lees ook dit artikel over de ontwikkeling van het brein. Tijdens die snoeifase worden de onnodige verbindingen tussen hersencellen verwijderd, waarna het brein efficiënter functioneert.
Vergeleken met pubers zonder ADHD, bleek er in het brein van de ADHD’ers die geen pillen slikten wel érg rigoreus gesnoeid te worden. De hersenen van ADHD’ers die medicijnen gebruikten, ontwikkelden zich echter als die van de pubers zonder ADHD.
vriendelijke groet,
Reinoud de Jongh
• Reinoud de Jongh is biopsycholoog en wetenschapsjournalist. In Psychologie Magazine schrijft hij al vijf jaar de maandelijkse rubriek ‘Breinbrekers’.
Meer lezen?
• Reinoud de Jongh, Hersenkronkels, hoe uw hersenen u maken tot wie u bent, 2006, Uitgeverij Contact
• Reinoud de Jongh, Breinfabels, Uitgeverij Contact