De vraag
Elke nacht droom ik dat er iets mis gaat
Hallo Ada,
Ik droom bijna elke nacht dat er iets mis gaat, soms met verstrekkende gevolgen voor mijzelf (doodgaan) of voor de wereld. Ik kan er niet achter komen wat het is, ondanks pogingen om het op te schrijven. Het is soms erg beangstigend.
Ik ben er dus de schuld van dat iets niet goed ingevoerd is in de computer, of dat er iets weg is of… Ik word soms badend in het zweet en met sterk verhoogde hartslag wakker. Volgens mijn man kijk ik (niet altijd) vervolgens uit het raam of loop verward rond en constateer uiteindelijk dat er niets aan de hand is.
Soms droom ik dat een uur later opnieuw. Ik weet op zo’n moment dat het over hetzelfde gaat, maar kan het niet duiden. Ik gebruik wel elke nacht, al vele jaren, 3,75 milligram Dormicum [een slaapmiddel]. Ik heb geprobeerd dit af te bouwen, maar dan slaap ik de hele nacht erg slecht. Nu kom ik laat in slaap, maar slaap verder goed en heb overdag ook geen klachten die voortkomen uit een slechte slaap.
Vriendelijke groeten,
Ina

Het advies
Hallo Ina,
Wat vervelend voor je dat je vaak nare of angstige dromen hebt. Elke slaper droomt iedere nacht ongeveer een kwart van de slaapperiode. De functie van dromen is het verwerken van emoties en informatie. Dormicum onderdrukt de droomslaap enigszins, de slaper droomt dus structureel te weinig. Op de lange duur kan dat betekenen dat onplezierige gevoelens in dromen sterker/intensiever worden.
Wanneer mensen het gebruik van Dormicum afbouwen, slapen ze de eerste weken vaak niet goed. Ook kunnen intensieve dromen optreden of kan iemand nachtmerries krijgen. Daarna gaat het slapen beter en verloopt het droomproces meestal weer natuurlijker. Ik krijg uit je brief de indruk dat je ook slaapwandelt. Om slaapwandelen te voorkomen, kan het soms helpen om iedere avond op dezelfde tijd naar bed te gaan.
In je dromen gaan dingen mis met verstrekkende gevolgen. Je draagt een hele last lijkt me. Herken je dat van overdag? De dingen gaan mis en jij voelt je verantwoordelijk? Of je moet zorgen dat alles goed gaat en je twijfelt aan je kunnen? Of je stelt erg hoge eisen aan jezelf?
Als je weer zo’n droom hebt gehad, kijk – direct als je wakker wordt of de volgende ochtend – met een beetje liefde naar jezelf in die specifieke droomsituatie. Het is gewoon heel onprettig voor je als de dingen misgaan, of je je schuldig voelt aan de dood van anderen. Kijk naar jezelf, zoals je naar ieder ander zou kijken in een nare situatie. Veroordeel jezelf niet, maar sla als het ware een arm om jezelf heen.
Misschien is het een idee om rond jouw situatie eens een paar gesprekken te voeren met een psychotherapeut.
Hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl