De vraag
Hoe kan ik leren om fouten te maken?
Beste Arjan,
Ik kan er niet tegen om fouten te maken. Ik wil alles in een keer kunnen. Laatst ging ik weer eens schaatsen en het was zo moeilijk dat ik alleen maar boos kon zijn en kon huilen! En ik ben 33! Dat komt omdat ik het al moet kunnen, oefenen wat is dat? Hoe kan ik leren om fouten te maken?
Groeten van Ekiaam

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Ekiaam,
Het idee dat je iets kunt zonder er veel moeite voor te doen spreekt vooral mensen aan die prestatiegericht zijn. Ze hebben ook het idee dat je ergens talent voor hebt of niet. Als je volgens hen ergens veel moeite voor moet doen, is dat een teken dat je er geen talent voor hebt. Een fout of tegenslag laat dan zien dat je iets niet kunt en nog erger waarschijnlijk nooit zult kunnen want: je hebt ‘het’ niet. En met ‘het’ wordt dan talent bedoeld.
Voor iemand die leergericht is hebben fouten en tegenslagen een heel andere betekenis. Ergens moeite voor doen wordt als een noodzaak gezien om jezelf te ontwikkelen en bijvoorbeeld een vaardigheid als schaatsen eigen te maken. Fouten en tegenslagen worden dan niet als teken gezien dat je geen talent hebt, maar dat je nog meer inspanning zult moeten leveren om je vaardigheid te verbeteren. Een fout kan dan ook betekenen dat je het anders moet gaan aanpakken.
Het antwoord op je vraag hoe je kan leren om fouten te maken ligt dus bij je overtuiging of je talenten/vaardigheden kunt ontwikkelen. Wanneer je hier meer van overtuigd bent zul je ook beter kunnen omgaan met het maken van fouten.
vriendelijke groet,
Arjan van Dam
• Arjan van Dam (1970) is psycholoog/trainer. Een thema wat hem erg boeit is dat mensen die willen leren beter presteren dan mensen die alleen willen presteren. Een belangrijke sleutel blijkt te liggen in hoe we tegen fouten aankijken. Zien we die als falen of als een leermoment? Hij geeft trainingen op het gebied van motivatie en doceert psychologie.
Neem een kijk op zijn website: www.fidare.nl, hier kun je ook artikelen over zijn boek vinden: Arjan van Dam, De kunst van het falen, Ambo