De vraag
Het liefst zou ik niet meer werken
Beste Jolet
Ik ben 26 en heb nu vijf jaar gewerkt. Momenteel ben ik werkloos, maar ik heb geen inspiratie om een baan te zoeken. Mijn hobby’s zijn belangrijker voor me dan een hoog salaris. Ik ben helemaal niet lui, maar kan slecht tegen de verplichting van een vaste baan. Ik werk wel als vrijwilliger en dat voelt een stuk beter, al heb ik dan natuurlijk ook verplichtingen. Zodra ik werk onder een werkgever voel ik me ‘onderdrukt’. Ik ben wel onzeker, sta niet al te sterk in mijn schoenen. Hoe kan ik mij op mijn gemak voelen in een baan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Sommigen hebben zo’n vrijheidsdrang dat ze nooit onder een baas werken – ze verdienen hun geld als kleine zelfstandige of als kunstenaar. Maar mischien hebt u meer last van faalangst dan van vrijheidsdrang. Hebt u in uw baan slechte ervaringen opgedaan? Dan kan ik me voorstellen dat u liever vrijwillig werkt. Als vrijwilliger hoeft u immers niet zo bang te zijn om niet goed genoeg gevonden te worden. Maar als u het werken vermijdt, zal die faalangst groeien, vrees ik. Begin met werk dat niet al te moeilijk voor u is, dan zal de angst wel afnemen.
Een andere mogelijkheid is dat u nog niet in het juiste vak bent terecht­gekomen. Kunt u misschien werk zoeken dat meer raakvlakken heeft met uw hobby’s?
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, april 2008