De vraag
Ik blokkeer als ik mezelf moet bewijzen
Hoewel ik meer zelfwaardering heb dan een tijd geleden, heb ik soms last van een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik zie veel positieve dingen aan mijzelf, maar kan terugvallen als ik me moet bewijzen zoals bij een nieuwe baan.
Dat brengt me in paniek. Ik ben dan bang om niet goed genoeg te zijn. Het blokkeert me soms. Ik heb de laatste jaren veel ellende gehad qua banen en ben bijna allergisch geworden voor iets nieuws. Hoe pak ik mijn faalangst voor een nieuwe baan aan?

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
‘Je moeten bewijzen’ is een drijfveer die je uitput en niet motiveert. De beloning om iets te doen ligt namelijk buiten jezelf. Bovendien leg je daarmee je lot in handen van anderen en dat is geen prettig gevoel. Je krijgt dan minder gevoel van controle en dat leidt weer tot spanningen.
De spanning wordt zo hoog dat je paniekerig wordt, en waarschijnlijk slechter gaat presteren. Hierdoor maak je nog meer zorgen, want je moest jezelf bewijzen, etcetera. Je komt dan al snel in een neerwaartse spiraal.
Motivatie van binnenuit
Wanneer je iets doet omdat je het leuk vindt of graag doet ben je veel minder afhankelijk van een beloning van buitenaf. Denk maar aan je hobby of iets dergelijks: daarvan word je ook minder snel moe en je motivatie is veel sterker.
In een nieuwe baan moet je nu eenmaal aan je werkgever tonen dat je goed bent in wat je doet, dat is onvermijdelijk. Het is dan ook logisch dat je wilt bewijzen dat je goed bent. Vraag je liever af wat je zelf leuk vindt om te doen, en wat je wilt leren in je nieuwe baan zodat je je werk beter en met meer plezier gaat doen.
Zo bestrijd je je faalangst voor een nieuwe baan
Als je je richt op wat je leuk vindt en hoe je jezelf kunt ontwikkelen krijg je meer energie en presteer je beter. Als je je alleen maar wilt bewijzen presteer je slechter, zeker als je iets moeilijks moet doen.
Mijn advies om je faalangst voor een nieuwe baan te bestrijden luidt dus: stop met jezelf willen bewijzen en ontwikkel jezelf. En ja, daar hoort vooral het aangaan van nieuwe dingen bij…