De vraag
Ik ben niet gelukkig op mijn werk
Beste Kees,
Ik werk in een callcenter en houd mij voornamelijk bezig met de verbetering van de kwaliteit. (in een leidinggevende positie) Graag zou ik van u een paar algemene tips om mijn arbeidsvreugde te vergroten krijgen. Ik ben namelijk niet optimaal gelukkig op mijn werk. Ik hervat net mijn werkzaamheden na 5 maanden rust te hebben gehad in verband met een burnout/overwerkt zijn.
Peter

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Beste Peter,
Je staat op een belangrijk kruispunt: terug van een burnout in een baan waarin je ‘niet optimaal gelukkig’ bent. Welke richting ga je kiezen bij de invulling van je werk. De zeven bronnen van arbeidsvreugde (zie hierboven voor een beschrijving) kunnen het inzicht in jouw werkplezier vergroten. Als je ervoor kiest om in je huidige baan te blijven kun je kijken hoe je je werk voor jouw fijner kunt maken.
Voor elk van de bronnen kun je de volgende vragen beantwoorden: wat is voor jou vreugdevol of juist vreugdeloos in je huidige werk? Als je de antwoorden hebt gevonden is het belangrijk om te focussen op datgene wat jou vreugdevol maakt. Ga na hoe je daar méér van kunt krijgen. Daarnaast kun je wellicht ook nog wat vreugdeloze aspecten (laten) veranderen. Houd het beantwoorden van bovenstaande vragen wat lichtvoetig en ga uitsluitend uit van jouw ervaringen en gevoelens. Doe het met anderen (partner, collega’s) en maak er een speelse actie van. Het gaat immers om het ontdekken van jouw arbeidsvreugde. Kijk vervolgens naar de balans tussen de bronnen: is Fysiek welbevinden in balans met Werken met hart en ziel? Is het leveren van Goede prestaties in balans met Fysiek welbevinden? Praat met collega’s en je leidinggevende over jouw verlangens inzake arbeidsvreugde: wat zorgt er voor dat jij kunt floreren in je werk!?
Als je conclusie is dat je naar ander werk gaat uitzien, kun je opnieuw de zeven bronnen langslopen met twee vragen: wat verlang ik in mijn nieuwe werk en wat breng ik mee voor mijn nieuwe werkgever. Houd het heel praktisch: hoe ziet je werkplek er uit, wat zijn de kenmerken van je collega’s, van welke prestaties houd je? Daarna kun je uitzoeken welk type werk past bij jouw wensen en jouw competenties. Ik wens je veel arbeidsvreugde toe.
Kees Kouwenhoven