De vraag
Ik heb een nonverbale learning disorder
Beste Jolet,
Ik ben 28 jaar. Onlangs is bij mij de diagnose NLD gesteld – Nonverbal Learning Disorder. Ik heb veel tijd nodig om dingen tot me te laten doordringen en ik heb moeite met veranderingen. Ik mis informatie in gesprekken of instructies. De buitenwereld ervaar ik vaak als overweldigend. Dit levert een constante spanning op, die me veel energie kost.
Verder heb ik moeite met het aanbrengen en behouden van overzicht – ik zie alleen de ‘bomen’ en niet ‘het bos’. Ook ben ik nogal geremd. Tot nu toe dacht ik dat dit onzekerheid was, maar ik begin te begrijpen dat dit toch iets genuanceerder ligt. Ik wil hierover graag praten met een deskundige. Niet omdat ik het emotioneel zwaar te verduren heb, maar wel om meer te weten te komen over de stoornis, want ik studeer binnenkort af en moet gaan solliciteren. Heeft u suggesties voor begeleiding?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
NLD is een ontwikkelingsstoornis met verregaande gevolgen. U omschrijft die heel helder. Zie ook www.nldinfo.nl. Als de emotionele acceptatie op dit moment niet uw grootste probleem is, dan adviseer ik u om begeleiding te zoeken van een arbeidspsycholoog. Dat moet iemand zijn die tevens klinisch psycholoog is, liefst met neuropsychologische kennis.
Die combinatie van deskundigheden is handig om a) goed te begrijpen wat uw stoornis inhoudt en b) die te vertalen naar kenmerken van functies en werksituaties, zodat u gericht kunt solliciteren naar banen waarin u met plezier kunt werken. De studentenpsycholoog kan u wellicht verder helpen. Al doende krijgt u dan tegelijk een beter zicht op wat de NLD voor het niet-arbeidzame deel van uw leven betekent. Desgewenst kunt u zich later altijd nog via de huisarts naar een psycholoog laten verwijzen. Dat hoeft dan niet per se een NLD-specialist te zijn: u kunt zelf immers heel goed vertellen wat er speelt.