De vraag
Ik erger me zo aan mijn collega’s
Beste Pieternel,
Ik erger me aan het feit dat mijn collega’s een loopje met mij nemen. Wat kan ik aan dit gevoel doen?
Vriendelijke groet,
Evridiki

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Evridiki,
Ik weet niet zo goed wat je verstaat onder ´een loopje met mij nemen´. Wat doen ze dan precies? Denk liever in termen van concreet gedrag: wat doet men precies, wanneer en hoe? Dat maakt het makkelijker om het probleem te bespreken.
Gaat het om gedrag dat niet kwetsend of gevaarlijk is, probeer het dan zoveel mogelijk te negeren. Het kan zijn dat men er juist op uit is om je op de kast te jagen. Gun ze dat pleziertje niet en sta er boven.
Heb je er echt last van – je voelt je niet serieus genomen, gekwetst of je wordt benadeeld – dan kun je er wat van zeggen. Doe dat dan neutraal (niet verwijtend) en concreet: spreek in termen van gedrag en benoem daarbij je gevoel. Zeg bijvoorbeeld: ‘Dat je vandaag … doet, geeft me het gevoel dat je me niet serieus neemt. Dat vind ik jammer, want ik neem jou wel serieus. Ik zou graag met hetzelfde respect behandeld worden.’ De kans is dan veel groter dat men zich iets van je uitspraken aantrekt dan als je vaag blijft (jullie nemen een loopje met me) of boos wordt.
Kijk ook naar binnen. Ergernissen kunnen namelijk ook betekenen dat jij je te snel laat opfokken door anderen. In hoeverre raakt het gedrag van de ander een (over)gevoelige snaar bij jou? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je snel het idee hebt dat mensen geen rekening met je houden of je niet serieus nemen. In dat geval kan het zijn dat je te hoge verwachtingen hebt van anderen, of je onzeker voelt over jezelf. Kijk daar eens naar.
Twijfel je of de ergernis meer met jou dan met collega’s te maken heeft? Bespreek het dan eens met een objectief iemand. Hoe zou die het vinden als hij/zij zo zou worden behandeld? Zou diegene het wegwaaien – Ach, waar maak je je druk over – dan is dat een indicatie dat je je andermans gedrag misschien teveel aantrekt.
Veel sterkte
Pieternel Dijkstra