De vraag
Waarom heb ik van die enge dromen?
Ik droom heel vaak en vaak weet ik dan nog wat ik heb gedroomd. De laatste tijd droom ik ook vaak dat ik heel bang ben.
Pas geleden heb ik een paniekaanval gehad, net nadat ik wakker werd uit één van die enge dromen. Alleen de angst in mijn dromen kan ik niet plaatsen – ik kan deze niet verklaren met de werkelijkheid. Kan ik hier iets aan doen? In het dagelijkse leven ben ik nergens bang voor. Betekenen die enge dromen iets, dus als je angstig bent in je dromen? Vaak droom ik dat ze achter me aan zitten.

Het advies
Je schrijft dat je overdag nergens bang voor bent, maar dat je de laatste tijd ’s nachts droomt dat je erg bang bent. Vervelend voor je!
Het nut van dromen ’s nachts
‘s Nachts verwerk je allerlei indrukken die je hebt opgedaan toen je wakker was: wat je zelf hebt meegemaakt of wat je van anderen hebt gehoord. Dingen die je gezien, gehoord of gelezen hebt, of waarover je fantaseerde. Ook reageer je in je slaap op dingen die van buiten komen, licht of geluid bijvoorbeeld, zonder dat je er wakker van wordt. Grote en belangrijke ervaringen of kleine onbenullige voorvallen, ervaringen van gisteren of van een jaar geleden, het kan allemaal in een droom terugkomen in de meest gekke combinaties.
Sommige mensen hebben een tijdje beangstigende dromen nadat ze iets vervelends hebben meegemaakt. Ik neem aan dat dat bij jou niet het geval is, anders had je het wel in je brief vermeld. Soms veranderen dromen van inhoud en sfeer als je een drukke tijd doormaakt met veel stress. Ook daar schrijf je niets over in je brief.
Een paniekaanval na enge dromen
In je slaap reageert je lichaam op je dromen. Je kunt lachen in je slaap als je over iets grappigs droomt of huilen als je over iets verdrietigs droomt. Is het een enge droom? Dan kunnen je spieren zich gaan spannen, je hart kan sneller gaan kloppen, je ademhaling kan gaan versnellen. Het is dan ook niet zo gek dat die lichamelijke spanning bij het wakker worden uitmondt in een paniekaanval, zoals jij laatst hebt meegemaakt.
Dit kun je doen tegen enge dromen
Ik kan me voorstellen dat je daardoor opziet tegen het slapen gaan. Je bent misschien bang om weer een enge droom te krijgen of een paniekaanval. Je gaat dan al gespannen slapen, en dat lijkt me niet bevorderlijk voor je nachtrust. Je zou een van de volgende tips kunnen proberen tegen die enge dromen:
• wacht tot het vanzelf overgaat;
• doe ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan of in bed;
• zeg voordat je gaat slapen tegen jezelf dat je zo’n enge droom best aan kunt;
• stel jezelf gerust als je wakker wordt uit een enge droom: ‘het was maar een droom’;
• let op het bijzondere van zo’n droom; vaak zijn het heel ingenieuze spannende verhalen, die jouw brein toch maar mooi bedacht heeft.
Ik wens je een goede nachtrust.
Lees ook Haal meer uit je dromen met een dromendagboek